گروه خودرو - پس از چندین ماه تنش در بازار خودرو و افزایش قیمت خودروهای داخلی بالاخره بازار خودروهای سواری طی چند هفته گذشته به ثبات نسبی رسید، ثباتی که بیشتر با کاهش قیمت همراه بود. طی این مدت بازار خودرو کاهش ۵۰ الی ۲۰۰هزار تومانی را در برخی از خودروهای سواری تجربه کرد. همچنین در هفته گذشته خوردوی «روآ» که طی ماه‌های گذشته افزایش ۵۰۰ الی ۶۰۰هزار تومانی را تجربه کرده بود با کاهش ۵۰ الی ۱۰۰هزار تومانی مواجه شد. پژو ۴۰۵ نیز با افت قیمت ۱۵۰هزار تومانی در بازار روبه‌رو شد. این افت قیمت در مورد سواری RD نمود بیشتری داشته و این خودرو به جز رنگ طوسی که تنها ۵۰هزار تومان کاهش قیمت داشته در سایر رنگ‌ها کاهش ۲۰۰هزار تومانی را تجربه کرده است.

بسیاری از فعالان بازار خودرو در خصوص دلایل عدم ثبات طی ماه‌های گذشته در بازار خودرو به خبرنگار ما می‌گویند: به دلیل اینکه خودرو به صورت کارشناسی قیمت‌گذاری نمی‌شود و کارخانه قیمت خودرو را تعیین می‌کنند، قیمت خودرو بازار با توجه به منافع شرکت خودروسازی تعیین می‌شود.

آنها معتقد هستند که شرکت‌های خودروسازی در صورت تمایل تیراژ تولید خود را کاهش و یا افزایش می‌‌دهند که این امر موجب کاهش و افزایش قیمت انواع خودرو در بازار می‌شود. از سویی دیگر اعلام خبر ورود خودروهای جدید به بازار نیز تاثیر بسیاری بر روی بازار خودرو داشته است در حال حاضر شرکت خودروساز ایران‌‌خودرو و سایپا اعلام کرده‌اند که در مجموع تا پایان سال حدود ۲۰ خودروی جدید وارد بازار می‌کند.

برخی از این خودروهای جدید، خودروهای ارزان هستند که اینگونه خودروها در بازار طرفداران بسیاری دارند و این امر موجب شده که متقاضیان منتظر ورود خودروهای ارزان‌ جدید بمانند به امید اینکه شاید بتوانند با تنوع به وجود آمده در بازار، محصول مورد علاقه خود را خریداری کنند.

علاوه بر ورود خودروهای جدید و ارزان در بازار، شرکت سایپا نیز طی هفته گذشته خبر از تولید پراید بهینه‌‌سازی شده به متقاضیان داد و عنوان کرد که این خودرو از نظر شکل ظاهری و کیفی با پرایدی که در‌حال‌حاضر تولید می‌شود بسیار متفاوت خواهد بود و با این خبر متقاضیان این خودرو را امیدوار کرد که خودروی پراید جدید با مشکلات کمتر و کیفیت بهتری به بازار عرضه خواهد شد.طی هفته گذشته پراید صندوق‌دار با قیمت شش‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان و پراید هاچ‌بک نیز با قیمت شش‌میلیون و ۸۰۰میلیون تومان در بازار فروخته شد.

پژو ۴۰۵ نیز با قیمت حدود ۱۱میلیون و ۷۰۰هزار تومان در بازار عرضه شد.سمند معمولی هم با قیمت ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان به فروش رسید.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ هر کدام به ترتیب با قیمت ۱۱میلیون و ۱۳میلیون و ۳۰۰هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.همچنین پژو روآ هم با قیمت هشت‌میلیون تا هشت‌میلیون و ۳۵۰هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.