نماینده فروش محصولات ایران خودرو در سوریه گفت: حضور خودروهای ایرانی در سوریه به‌رغم خواست آمریکایی‌ها با استقبال مردم این کشور همراه است. خلیل سلطان العبد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد حضور خودروهای ایرانی در سوریه افزود: بازار سوریه با وجود این که بر روی انواع خودروهای خارجی از جمله آمریکایی باز است و با وجود تلاش برخی مقامات آمریکا در سوریه مبنی بر عدم حضور خودروهای ایرانی در سوریه با استقبال مردم سوریه از خودروهای ایرانی مواجه است.

خلیل سلطان‌العبد گفت: در گذشته سالانه ۳۰۰ دستگاه خودرو تولیدی کارخانه ایران خودرو در بازار سوریه عرضه می‌شد که خدمات پس از فروش و قطعات یدکی مورد نیاز نیز به همان نسبت در سوریه وجود دارد. وی گفت: از سال ۲۰۰۵ ورود خودروهای ایرانی به سوریه به رقم ۳۴۵۰ دستگاه و در سال ۲۰۰۶ به رقم ۶۴۸۰ دستگاه رسیده است. خلیل سلطان‌العبد که عضو هیات مدیره سیامکو (کارخانه تولید خودروی ایرانی سوری شام) نیز است، گفت: براساس پیش‌بینی با راه‌اندازی خط تولید سمند ایران در سوریه سالانه ۱۰‌هزار دستگاه خودرو در سوریه تولید می‌شود که این نخستین تجربه کشور عربی سوریه در زمینه ساخت خودرو است. خلیل سلطان‌العبد گفت: ارتش سوریه هم برای کارمندان خود تقاضای خرید خودروی شام کرده است و برخی ادارات دیگر دولتی هم خواهان خرید خودروی مشترک ایرانی سوری هستند.

وی گفت: گروه ایران خودرو یک کارشناس فنی برای خدمات پس از فروش خودروهای ایرانی در سوریه به این کشور اعزام کرده و اکنون مقیم شده است.

نماینده فروش محصولات ایران خودرو در سوریه راز موفقیت خودروهای ایرانی در سوریه را قانع شدن به حداقل سود بازرگانی برای این خودروها ذکر کرد و گفت: این خودرو در مقایسه با سایر خودروهای خارجی ارزان‌تر به دست مصرف کننده می‌رسد و برای هر دستگاه خودرو فقط ۲‌دلار سود می‌گیریم در حالی که برای خودروهای دیگر ۳۰‌دلار سود دریافت می‌شود.

خلیل سلطان العبد گفت: من به دنبال سودجویی نیستم، بلکه خود را شریک ایران خودرو می‌دانم و حداکثر سود من از خودروهای آن ۲۰۰۰‌دلار است.

وی در مورد کیفیت خودروهای ایرانی در مقایسه با خودروهای اروپایی موجود در سوریه گفت: خودروهای پژو ۲۰۶ کیفیت اروپایی دارد ولی مردم سوری خودروی پژو روا را بالاتر از خودروهای چینی می‌دانند.

خلیل سلطان العبد گفت: با وجود این که هنوز خط تولید خودروی شام راه‌اندازی نشده است، اما تاکنون ۱۶ نمایندگی مجاز فروش خودرو در سوریه برای نمایندگی آن ثبت‌نام کرده‌اند که این نمایندگی‌ها در ۱۴ استان و دو نماینده در دمشق قرار دارند.