گروه خودرو- مدیر فروش ایران‌خودرو و مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا دیروز به طور جداگانه به تشریح روند واگذاری خودروهای نو به مالکان خودروهای فرسوده پرداختند. پورسعیدی، مدیر فروش ایران‌خودرو در مصاحبه‌ای وعده جایگزینی ۷۰۰ دستگاه خودرو به‌طور روزانه را داده و قلعه‌‌بانی نیز تعهد خروج ۳۰۰هزار دستگاه خودروی فرسوده طی سال آینده را به مردم وعده کرده بود.

آنچه در این مصاحبه‌ها توجه هر خواننده‌ای را جلب می‌کند، وعده وعیدهایی است که هر چند می‌بایست تا پایان سال‌جاری محقق شود، اما مصاحبه‌شوندگان این وعده‌ها را با نادیده گرفتن تعهدات خود به مردم به راحتی به آینده‌ای نزدیک موکول کرده‌اند.

مدیرعامل سایپا کمبود مخزن گاز را دلیلی بر عدم تعهدات این شرکت خوانده و پورسعیدی نیز با بیان این مطلب که به احتمال زیاد تا پایان سال ۱۳۷هزار خودروی فرسوده را جایگزین می‌کنیم به پنج‌هزار دستگاه خودرویی که تاکنون از جانب این شرکت جایگزین شده، اشاره کرده است.

با گشوده شدن پرونده تبصره ۱۳ و وعده‌ و وعیدهای مسوولان مبنی بر جایگزینی خودروهای فرسوده، بسیاری از مالکان این نوع خودروها که اغلب از قشر متوسط و یا پایین جامعه هستند با ثبت‌نام در این طرح، به امید دریافت خودرویی نو به انتظار نشسته‌اند.

هر چند مدیر طرح نوسازی خودروهای فرسوده در شرکت ایران‌خودرو، بانک‌های عامل را مقصر اصلی، عدم اجرای کامل طرح خوانده و تاکید دارد که پارکینگ‌های ایران‌خودرو مملو از ماشین‌های تولید شده است، اما به هر حال آنچه در تماس‌های پی در پی متقاضیان با روزنامه دنیای اقتصاد مطرح می‌شود پروسه طولانی‌ای است که آنها باتوجه به وعده مسوولان طی کرده‌اند و حال مانده‌اند با کوهی وعده که اجرای آن باتوجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال آتی نیز ممکن به نظر نمی‌رسد. تعهد خروج ۲۵۰هزار خودروی فرسوده از همان ابتدا، سنگ بزرگی بود که با نادیده گرفتن توان خودروسازان برداشته شد.