شیما خیری- شرکت خودروسازی دایملر کرایسلر اعلام کرد توافقنامه‌ای با شرکت چری چین به امضا رسانده که براساس آن خودرویی ارزان‌قیمت و کوچک توسط چری برای کرایسلر تولید می‌شود که در سراسر جهان از جمله ایالات متحده تحت برند دوج به فروش خواهد رسید. جیسون وانیز، سخنگوی شرکت دایملر کرایسلر اعلام کرده این توافقنامه که پس از یکسال مذاکره بین دو طرف امضا شده است باید به تایید هیات نظارتی دایملر کرایسلر نیز برسد اما در صورت تایید چری در کوتاه‌ترین زمان ممکن تولید این محصول را شروع می‌کند. به گفته وانیز کرایسلر در حال برنامه‌ریزی برای فروش این محصول در ایالات متحده اروپا، چین و مکزیک است.

این توافقنامه یک پیروزی‌ موقت برای تام لاسوردا، مدیرعامل گروه کرایسلر تلقی می‌شود. او مدتی قبل از آهنگ کند پیشرفت مذاکرات مربوط به ساخت خودرویی ساب‌کامپکت برای کرایسلر توسط شرکتی آسیایی ابراز نگرانی کرده بود اما در عین حال تاکید داشت کرایسلر مصمم است این برنامه را اجرایی کند. او بالابودن قیمت بنزین و افزایش اشتیاق عمومی به چند محصول کم‌مصرف و کوچک را دلیل اصلی پیگیری این هدف عنوان کرده بود. ظاهرا لاسوردا و وانیز شخصا مدیریت مذاکرات با چری را بر عهده داشته‌اند اما آنچنان که گفته می‌شود، روند دستیابی به توافق بیش از آنچه گمان می‌رفت به درازا انجامید. لاسوردا که طی ماه‌های اخیر و با افشای زیاندهی ۵/۱میلیارد دلاری شرکتش در سه ماهه سوم سال ۲۰۰۶ میلادی تحت فشار شدید اعضای هیات‌مدیره و رسانه‌ها قرار گرفته بود، تمامی ‌توان خود را برای انعقاد قرارداد تولید ساب‌کامپکت جدید این شرکت به کار گرفت.

تا پیش از اعلام زیاندهی دور از انتظار کرایسلر در فصل سوم ۲۰۰۶، این شرکت برای دوازده فصل متوالی سوددهی داشت و به رغم اندک بودن سود ناشی از فعالیت‌های این شرکت در بین سه غول خودروساز آمریکای شمالی سالم‌ترین تلقی می‌شد. لاسوردا با هدف تقویت ساختار شرکت برنامه‌ای زمان‌بندی شده برای نوسازی این شرکت آماده کرده بود که هیات‌مدیره کرایسلر در حال بررسی آن است.

در چارچوب برنامه تدوین شده از سوی لاسوردا هزینه تمام‌شده محصولات کرایسلر هزار دلار به ازای هر خودرو کاهش پیدا می‌کند، تعدادی از تاسیسات تولیدی کرایسلر تعطیل می‌شوند و نیروی کار این شرکت کاهش می‌یابد. در قرارداد اخیر که در چارچوب آن چری متعهد به تولید خودروساب‌کامپکت برای برند دوج شده عنصری حیاتی در تلاش نوظهور کرایسلر با حضور در بازار جهانی خودروهای کوچک است. توافق کرایسلر با چری مشابه قرارداد اخیر شرکت تویوتا با FAW برای تولید خودرو در تاسیسات FAW با هدف افزایش حضور تویوتا در بازار چین است. اگرچه تویوتا قصد دارد سهم خود را از بازار در حال رشد این کشور ارتقا بخشد، کرایسلر به دنبال گرفتن سهمی از بازار وسیع خودروهای کامپکت و ساب‌کامپکت ‌در عرصه جهانی است.

علاوه‌بر این واقعیت که توافق اخیر چری و کرایسلر زمینه کرایسلر در بازارهای اروپایی و آسیایی را فراهم می‌آورد این اولین موردی است که محصول یک خودروساز آمریکایی در چین تولید می‌شود و تحت برند سفارش‌دهنده به فروش می‌رسد. اگرچه فورد و جنرال موتورز هم‌اکنون با مشارکت شرکت‌های چینی پاره‌ای از محصولات خود را در این کشور تولید می‌کنند، اما این محصولات در چین عرضه می‌شوند و هیچ یک راهی بازارهای اروپایی و ایالات متحده نمی‌شوند.

اعلام خبر توافق چری و کرایسلر موجب شد UAW که از خودروسازهای چینی است و با کرایسلر، فورد و جنرال موتورز همکاری دارد و محصولات آنان را در چین تولید می‌کند، از روی آوردن کرایسلر به چری برای تولید ساب‌کامپکت‌اش ابراز ناخرسندی کند.

این توافقنامه برای چری هم مزایای زیادی دارد. این شرکت که در گذشته بارها برای ورود به بازار آمریکا ابراز علاقه کرده بود با تولید ساب‌کامپکت‌ کرایسلر راهی هموارتر برای ورود به بازار آمریکای شمالی فراروی خود خواهد داشت.