رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: آتش‌سوزی ۱۲۵خودرو از ابتدای سال جاری تا کنون موجب کشته و مجروح شدن ۳۰۰تن از هموطنان شده است. سردار رویانیان در حاشیه جلسه مشترک راهور و ایران خودرو در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در این جلسه که با حضور قائم‌مقام ایران خودرو، قائم مقام تولید این شرکت، کارشناسان بازرسی، کارشناسان تولید، نمایندگان آتش‌نشانی و متخصصان راهنمایی و رانندگی برگزار شد، وضعیت و آمار آتش‌سوزی خودروهای شرکت ایران خودرو مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس اعلام آتش‌نشانی در طول ۶‌ماهه سال جاری، ۷۰۰خودرو در تهران آتش گرفته که ۷۰‌درصد این آتش‌سوزی‌ها مربوط به تولیدات ایران خودرو بوده است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا افزود: بر اساس آمار راهنمایی و رانندگی نیز تصادفات منجر به آتش‌سوزی ۱۲۵دستگاه خودرو از ابتدای سال تا کنون در جاده‌های کشور موجب کشته و مجروح شدن ۳۰۰‌تن از هموطنان شده است که محصولات ایران خودرو بیشترین آتش‌سوزی‌ خودروها را در جاده‌های کشور به خود اختصاص داده‌اند و آمارها نشان می‌دهد از این رقم ۴۰‌درصد مرگ بر اثر حریق خودروها مربوط به پژوهای ۴۰۵ بوده است.

وی با اشاره به اظهارات مسوولان شرکت ایران خودرو گفت: مسوولان این شرکت در این جلسه تاکید داشتند که از بهمن سال ۸۴ به بعد اشکالات در شیلنگ بنزین و باک برطرف شده و اطمینان خاطر دادند که خودروهای ۴۰۵ مدل ۸۵ به هیچ عنوان دچار حریق نمی‌شوند. رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا افزود: مسوولان ایران خودرو همچنین اعلام کردند که حدود ۳۰‌درصد خودروهای ۴۰۵ مدل پایین هنوز برای رفع نقص مراجعه نکرده‌اند و به مرور زمان این خودروها فرسوده‌تر شده و امکان آتش‌سوزی آنها افزایش می‌یابد و تاکید کردند که این خودروها هرچه سریع‌تر مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران خودرو تمامی تصادفات منجر به آتش‌سوزی را ناشی از نقص فنی خودروهای خود نمی‌داند، به ایسنا گفت: مسوولان این شرکت در این جلسه اعلام کردند که تا شدت مشخصی از تصادف منجر به آتش‌سوزی را می‌پذیریم ولی بیشتر از آن امکان آتش‌سوزی در هر خودرویی وجود دارد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به مصوبات این جلسه گفت: بر این اساس مقرر شد هفته آینده جلسه‌ای در شرکت ایران‌خودرو با حضور کارشناسان این شرکت، پلیس، آتش نشانی و وزارت صنایع تشکیل و یک خودروی پژو ۴۰۵ تولیدی و یک پژو دچار حریق شده، آنالیز و بررسی شود.

وی افزود: همچنین مقرر شد در هفته جاری مرکز ایکاپل راه‌اندازی شود تا حوادث جاده‌ای خودروهای ایران‌خودرو با کار کارشناسی و علمی تیم مشترک گزارش شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با تاکید بر اینکه راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در صورتی قانع می‌شود که اطمینان حاصل کنیم آتش‌سوزی خودروی حادثه‌دیده ناشی از نقص فنی نیست، تاکید کرد: در پی تعامل و کوتاه آمدن نیستیم بلکه قصد داریم تعامل ما منجر به ارتقای ایمنی خودروها و رفع نقص آتش‌سوزی در آنها شود تا شهروندان نیز از این نگرانی‌ها خارج شوند.

وی با اشاره به اینکه ایران‌خودرو در جلسه اخیر معتقد بود بخش عمده‌ای از مسائل، جوسازی بوده و در مورد ۴۰۵ جنجال شده است، افزود: راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی معتقد است موضوع آتش‌سوزی خودروهای پژو ۴۰۵ موجب نگرانی مردم شده و باید هرچه سریع‌تر نقص این خودروها برطرف شده و مالکان آنها از این نگرانی خارج شوند. از سوی دیگر باید اطمینان حاصل کنیم که خودروهای مدل ۸۵ به بعد مشکلی ندارند اما در عین حال باید خودروهای قبلی نیز فراخوان شوند. رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در خصوص خودروهای پژو ۴۰۵ که به‌رغم رفع نقص آتش گرفته‌اند، گفت: مسوولان ایران خودرو می‌گویند این امر بعید است ولی مقرر شده ناجا مدارک این خودروها را در جلسه بعدی به ایران خودرو ارائه کند.

سردار رویانیان، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ۵ دی‌ماه سال جاری از مهلت یک‌ماهه برای شرکت ایران‌خودرو در رفع نقص فنی خودروهای پژو ۴۰۵ خبر داده و گفته بود که در صورتی که در این مهلت مشکل این خودرو رفع نشود از ماه آینده پژوهای ۴۰۵ شماره‌گذاری نمی‌شود.