شرکت‌های سایپادیزل و ولوو سوئد برای صادرات ۲هزار دستگاه کامیون تا پایان امسال به توافق رسیدند که از این تعداد، بیش از ۵۰‌درصد آن صادر خواهد شد. به گزارش ایسنا، علیرضا غمگسار، مدیرعامل شرکت سایپا‌دیزل، با بیان این مطلب افزود: ما با ولوو به منظور صادرات کامیون‌های این شرکت به کشور‌های منطقه به توافق رسیده‌ایم که در فاز اول ۲هزار دستگاه کامیون صادر خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه قصد داریم تا پایان سال ۸۸، ۵۵‌درصد سهم بازار خودرو‌های سنگین در ایران را به دست آوریم، افزود: در سال گذشته نیز این شرکت ۴۲‌درصد سهم بازار را در اختیار داشته است.

وی علت رکود صنعت حمل‌و‌نقل کشور در چند‌سال اخیر را کاهش اجرای طرح‌های عمرانی و همچنین پایین‌آمدن آمار واردات دانست و گفت: به همین دلیل هم‌اکنون فقط از ۲۵‌درصد ظرفیت تولیدی خود استفاده می‌کنیم، اما این شرکت با ارائه برنامه خروج کامیون‌های فرسوده قصد دارد به این طرح شتاب بخشد.

وی افزود: سالانه بیش از ۴۰‌هزار دستگاه کامیون مورد نیاز کشور است‌، چراکه تا پنج سال آینده طبق برنامه باید سن کامیون‌های کشور به ۱۰‌سال برسد و به همین دلیل سالانه باید بیش از ۳۰‌هزار دستگاه کامیون فرسوده جایگزین شود. غمگسار، از ‌دیگر مشکلات کامیون‌سازان را سوخت نامرغوب در کشور عنوان کرد و افزود: موتور‌های جدید باید با گازوئیل مناسب کار کنند‌، در حالی که گازوئیل ایران دارای گوگرد بسیار بالایی است‌، به گونه‌ای که گوگرد سوخت ایران بیش از ۵‌هزار ppm است و این در حالی که گازوئیل مناسب باید ppm۵۰ گوگرد داشته باشد.

وی همچنین از سیاست واردات کامیون در سال‌های اخیر انتقاد کرد و گفت: بیش از ۱۴ نوع برند کامیون در چند سال اخیر وارد ایران شده است که این عامل سبب هرج و مرج در بازار شده و از طرفی این کامیون‌ها به دلیل نداشتن خدمات پس از فروش مناسب، ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای ایران را دچار مشکل کرده‌است.

وی درباره فعالیت با شرکت‌های چینی نیز گفت: برای فعالیت با این شرکت‌ها باید بسیار مراقب بود و محصول درست و مناسب را انتخاب کرد‌، از طرفی باید خدمات پس از فروش این خودرو‌ها را نیز گسترش داد و به همین دلیل سال گذشته محصول نیسان دیزل چین را انتخاب و بیش از ۲۵۰۰دستگاه از این خودرو‌ها را وارد حمل‌و‌نقل جاده‌ای ایران کردیم‌، در همین راستا خدمات پس از فروش این خودرو‌ها را در ایران افزایش داده‌ایم.

وی در ادامه با بیان مهم بودن خدمات پس از فروش در کامیون‌ها و خودرو‌های تجاری گفت: طی توافقات انجام شده با ولوو، کامیون‌های ساخت ایران در تمامی‌ نقاطی که ولوو خدمات پس از فروش دارد، خدمات‌دهی خواهند شد. از طرفی شرکت سایپا دیزل حدود ۶۰‌ نمایندگی پس از فروش را در ایران راه‌اندازی کرده که در سال آینده این تعداد به ۸۰نمایندگی خواهد رسید.

غمگسار در پایان گفت: قصد داریم در بخش خودرو‌های مسافرتی نیز فعالیت کنیم که به همین منظور تولید میدی‌باس را آغاز کرده‌ایم این خودرو از نظر در اندازه بین اتوبوس و مینی‌بوس است و امیدواریم این محصول بتواند بخشی از نیاز کشور را تامین کند.