فراخوان خودرو برای محصولات خاص

گروه خودرو- پس از آتش‌سوزی گسترده خودروهای پژو ۴۰۵ در تهران و دیگر شهرستان‌ها، گروه صنعتی ایران‌خودرو در قالب طرح ۵۹ خدمت نوین برای خانواده بزرگ مشتریان این شرکت اقدام به راه‌اندازی واحد جدیدی به نام «فراخوان خودرو» کرد. هر چند ایران‌‌خودرو این واحد را به تبعیت از دیگر خودروسازهای بزرگ دنیا، زمانی تاسیس کرد که قضیه آتش‌سوزی خودروهای پژو ۴۰۵ به مشکلی ملی تبدیل شده بود، اما پس از فراخوان این خودرو ظاهرا هیچ خودرو تولیدی دیگری که توسط ایران‌‌خودرو به بازار عرضه شده، از دیدگاه این شرکت نقص فنی نداشته و همه چیز بار دیگر با صبوری مردم، مسیر خود را طی می‌کند. فراخوان خودرو پژو ۴۰۵ نیز در شرایطی اعلام عمومی شد که به‌رغم تایید برخی از کارشناسان این شرکت مبنی بر نقص شلنگ مربوط به سوخت‌رسانی خودرو مذکور، برخی دیگر، ایرادهای جانبی را به این خودرو وارد می‌دانستند که نقص در شلنگ سوخت‌رسانی را نقض می‌کرد. بسیاری از رسانه‌ها نیز در حالی برفراخوان ایران‌‌خودرو صحه گذاشته و از عملکرد این شرکت در اعلامی فراگیر برای برطرف شدن ایراد پژو ۴۰۵ حمایت کردند که بسیاری از نمایندگان مجلس و مسوولان صنعتی کشور، رسانه‌ها را به سعه صدر تشویق می‌کردند و حمایت از صنعت ملی را امری واجب قلمداد می‌کردند. اعلام جرم نیروی انتظامی و نامه دادستانی کل کشور به وزیر صنایع و معادن نیز چاره‌ساز ممانعت از آتش‌سوزی خودروهای ۴۰۵ نشد. پس از آتش‌سوزی‌های این محصول کشور فرانسه، مدیر تضمین کیفیت شرکت ایران‌‌خودرو طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که هیچ یک از محصولات ایران‌‌خودرو در اثر ضربه دچار حریق نخواهد شد و ایران‌‌خودرو در سیستم خودروهای تولیدی خود ابزاری به کار برده است که در صورت وارد شدن هرگونه ضربه به خودرو، بنزین آن خودرو به طور خودکار قطع خواهد شد و با به کارگیری این سیستم آتش‌سوزی به دلیل ضربه در محصولات ایران‌‌خودرو به صفر رسیده است. حال این شرکت در آتش‌سوزی‌های اخیر با اعلامیه‌های پی‌در‌پی عنوان می‌کند که آتش‌سوزی‌های مذکور به دلیل شدت ضربه و تصادف بوده که این امر نیز پدیده‌ای است عادی و در تمام کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد. گذشته از اتفاق آتش‌سوزی خودروهای پژو ۴۰۵ برخی دیگر از محصولات این شرکت نیز با نقایصی همراه بوده که متاسفانه ایران‌خودرو نیازی به فراخوان عمومی و یا اعلام رسانه‌‌ای در مورد نقایص خودروهای مذکور ندیده و ترجیح داده مشتریان با مراجعه به نمایندگی‌ها، نسبت به نقص خودرو خود اقدام کنند. دوشنبه گذشته یک روزنامه اعلام کرد که پژو ۲۰۶ صندوقدار تولیدی شرکت ایران‌خودرو در سربالایی خاموش می‌شود. هر چند این روزنامه از فراخوان پنج هزار و ۳۲۱ دستگاه از این خودروی فرانسوی - ایرانی برای بازبینی فنی خبر داده اما با پیگیری خبرنگار ما و تماس با فراخوان خودرو، شرکت ایران‌خودرو وجود چنین فراخوانی را تکذیب و مسوول مربوطه اعلام کرد که در صورت مشاهده ایراد می‌توانید به نمایندگی‌ها مراجعه کنید.

اصغر جهانگرد معاون کیفیت ایران‌خودرو نیز با تایید چنین خبری گفته است که تعدادی از خودروهای پژو ۲۰۶ اس. دی تولید شده در این شرکت به دلیل ناکارآمدی نرم‌افزار «BCU» که وظیفه کنترل وضعیت و کارکرد موتور خودرو را دارد دچار مشکل شده و ایران‌خودرو تلاش می‌کند با فراخوان صاحبان آنها این نقص را برطرف کند. اما در کنار نقص فنی خودرو پژو ۲۰۶ اس.دی ظاهرا خودرو «روآ» نیز با مشکل نقص فنی مواجه شده است. هرچند تولیدات اولیه این خودرو با استقبال عمومی مواجه شد و مسوولان ایران‌خودرو، استقبال زیاد از خودرو مذکور را دلیل کمبود آن در بازار ذکر کرده‌اند، اما برخی از فعالان بازار خودرو، به وجود آمدن نقص فنی و استفاده از قطعه نامرغوب در سری اول خودروهای تولید شده را دلیل کمبود آن عنوان می‌کنند. این فعالان تاکید می‌کنند که به وجود آمدن مشکل در سرسیلندر سری اول و استفاده از سرسیلندر آلومینیومی که در مقابل حرارت ذوب می‌شود، تولید این خودرو در بازار را با کاهش روبه‌رو کرده است. اما برخی دیگر از فعالان بازار مشکل این خودرو را بر روی موتور ذکر و عنوان می‌کنند که ایران‌خودرو برای برطرف کردن عیوب این خودرو، کاهش تولید را در دستور کار قرار داده است. یکی از فروشندگان خودرو در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید کیفیت خودروی RDi بالاتر از RDx است، همچنین RDx به دلیل رنگ متالیک و دیگر آبشن‌ها هم گرانتر از RDi است و هم نقض فنی آن محرز شده است. در همین‌حال غلامرضا حاجی‌خانی مدیر تضمین کیفیت ایران‌خودرو نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما نه تنها نقص فنی در خودروی پژو «روآ» را تکذیب نکرد بلکه به این نکته نیز اشاره کرد که در شروع هر پروژه‌ای ممکن است در سری اول، تعدادی خودرو با نقص فنی مواجه شوند که این عیوب در کارخانه مشخص نشده و تنها با عرضه در بازار پدیدار می‌شود.

وی همچنین تصریح کرده است که به دلیل پایین بودن تولید و بالا بودن تقاضای خودروی پژو «روآ» شرکت ایران‌خودرو به دنبال افزایش ظرفیت تولید است، وی ادامه داد: هم‌اکنون مشغول بررسی گازسوز کردن خودروی مذکور در کارخانه هستیم که این امر نیز یکی از دلایل تاخیر برای ورود به بازار است.