مراکز معاینه فنی خودرو سبب کاهش آلودگی هوای تهران شده‌اند

مدیرعامل ستاد مراکز معاینه فنی خودرو تهران از رشد ۵۰‌درصدی مراجعه به مراکز معاینه فنی خودروها خبر داد و آن را منشا خیر در کاهش آلودگی هوای پایتخت دانست. محمدرضا امیری صفت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: با توجه به اینکه انجام معاینه فنی خودرو یک الزام قانونی است، بنابراین اجرای آن به طور مداوم ادامه دارد، اما با توجه به سابقه اجرای ۵‌ساله این طرح در تهران‌، مراجعات مردم طی سال‌های قبل روند قابل‌قبولی نداشته و از ابتدای سال‌جاری در شرایط بهتری قرار گرفته‌ایم.

وی در رابطه با راهکارهای ارائه شده از سوی این ستاد برای کاهش آلودگی خودروهای سنگین در تهران‌، اظهار داشت: با توجه به اینکه انجام معاینات فنی بخشی از خودروهای سنگین که درون شهر تردد می‌کنند بر عهده این ستاد است، لذا مرکز خلیج‌فارس به این امر اختصاص داده شده هر‌چند که یک مرکز برای این تعداد خودروی سنگین اعم از دولتی و خصوصی پاسخگو نیست.

مدیرعامل ستاد مراکز معاینه‌ فنی خودروی تهران با بیان اینکه سهم آلودگی ناشی از خودروهای سنگین در تهران در مقابل میزان جابجایی مسافر در شهر‌، رقمی کمتر از یک‌درصد است، یادآور شد: واقعیت این است که بیشترین سهم آلودگی هوای تهران ویژه خودروهای سواری بوده و باید در این بخش فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی درستی صورت گیرد.

امیری‌صفت مدعی شد: به‌رغم اینکه این مراکز وظیفه تعمیرات کلی خودروهای مراجعه‌کننده را ندارند، اما برخی خدمات کم‌هزینه و موثر در کاهش آلودگی هوا را به مراجعان ارائه می‌دهند، کما اینکه انجام تعمیرات پرهزینه و طولانی در این مراکز از سوی مردم ترجیح داده نمی‌شود.

وی با اعلام اینکه تا پایان امسال یا سه‌ماه ابتدایی سال آینده یک مرکز کاملا مکانیزه با اعتبار یک‌میلیارد تومان در منطقه ۲۰‌شهرداری به مجموعه مراکز معاینه فنی‌خودرو در تهران افزوده می‌شود‌، پیش‌بینی کرد: در مدت زمان باقیمانده تا پایان امسال‌، ۷ هزار مراجعه به این مراکز صورت گیرد.

مدیرعامل ستاد مراکز معاینه فنی خودروی تهران در رابطه با همکاری این ستاد با بخش‌خصوصی برای توسعه مراکز معاینات فنی خودرو افزود: طی فراخوانی که هفته گذشته از طریق روزنامه‌ها منتشر شده، از حضور و فعالیت بخش‌خصوصی در این زمینه استقبال می‌کنیم.