گروه خودرو - خط تولید خودروی ارزان‌ به‌رغم دستور رییس‌جمهوری مبنی‌بر ساخت خودرویی برای اقشار کم‌درآمد هنوز محقق نشده است. هر چند بسیاری از نگاه‌ها برای تحقق این امر به ورود و یا مونتاژ خودروهای چینی است و عده‌ای خودروی ارزان‌ را مترادف با محصولات کشور چین در این زمینه می‌خوانند، اما این ذهنیت با توجه به شرایط جدید تولید محصولات در چین باید کمرنگ شود، چرا که ممکن است پوشاک و یا محصولات تقلبی چینی که به ایران وارد می‌شود ارزان‌ و یا نسبت به محصولات ساخت داخل کشورمان از قیمت ناچیزی برخوردار باشد، اما خودروی چینی مقوله دیگری است، چرا که بسیاری از شرکت‌های خودروساز کشور چین بازارهای اروپا و آمریکا را نشانه گرفته‌اند و در مقطعی این صنعت نوپا رشد سرسام‌آوری را طی می‌کند که کیفیت محصول، در این کشور برخلاف سال‌های گذشته با سختگیری بیشتری از سوی دولت دنبال می‌شود.

اما برخلاف تصور بسیاری از هموطنانمان و یا حتی برخی از نمایندگان مجلس، خودروی چینی خودرویی ارزان‌ نیست. روز گذشته علی‌اکبر ناصری‌زاده، نماینده مردم بابل در گفت‌و‌گو با فارس از احداث کارخانه تولید خودروی ارزان‌قیمت چری در شهرستان بابل خبر داد و عنوان کرد که خط تولید این خودرو حداکثر ظرف ۱۸ماه آینده راه‌اندازی می‌شود.

این در حالی است که قائم‌مقام شرکت چری در گفت‌و‌گو با «روزنامه دنیای اقتصاد»، با اشاره به تعرفه واردات خودروی ایران، هیچ یک از خودروهای وارداتی و یا مونتاژی متعلق به این شرکت را در ایران ارزان‌ ندانسته و تصریح کرده است که خودروهای ۱۵ A و یا ۲۱ S که قرار است در ایران تولید شود، ممکن است در چین از قیمت مطلوبی برخوردار باشد اما با توجه به تعرفه‌های گمرکی ایران، خودروهای مذکور چندین برابر قیمت ساخته‌شده، در ایران عرضه خواهد شد.

خودروی ۱۱۰ MVM شاید اولین خودروی چینی ارزان در ایران است که توسط شرکت مدیران خودرو تولید شد. این خودرو که به ماتیز چینی معروف شد، با قیمتی حدود ۷میلیون تومان به فروش رسید. به گفته برخی از منابع آگاه خودروهایی که قرار است توسط شرکت چری و ایران‌خودرو در راستای دستور رییس‌جمهوری مبنی‌بر ساخت خودروی ارزان تولید شود، قیمتی بالای ۸ میلیون تومان خواهد داشت.