عضو هیات تحقیق وتفحص از صنعت خودرو از قرار گرفتن طرح حمایت ازمصرف‌کنندگان خودرو در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن خبر داد. حمیدرضا فولادگر در خصوص نشست روز گذشته هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به خبرگزاری فارس گفت: روز گذشته کمیته استراتژی صنعت خودرو، کیفیت و خدمات پس از فروش گزارش کار خود را به هیات تحقیق و تفحص ارائه کرد و به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه هیات تحقیق و تفحص در قالب ۳ کمیته مشکلات صنعت خودرو کشور را مورد بررسی قرار داده است، در خصوص دو کمیته دیگر اظهار داشت: کمیته دوم کمیته قرارداد و قیمت تمام شده خودرو و کمیته سوم کمیته فعالیت‌های اقتصادی جنبی، ساختار سازمانی و حقوق و دستمزدها است.

فولادگر افزود: این سه کمیته به مرور گزارش‌های خود را در هیات تحقیق و تفحص طرح کرده و به مرور به تصویب خواهد رسید.

عضو کمیسیون صنایع و معادن اضافه کرد: پس از تصویب گزارش‌ها، هر سه گزارش‌ در قالب یک گزارش تلفیق شده و پس از تصویب به کمیسیون صنایع و معادن مجلس و سپس به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود. وی گفت: صنعت خودرو کشور در زمینه توسعه کمی و در مواردی در توسعه کیفی نقاط قوتی داشته است، در عین حال در استراتژی و کیفیت و فعالیت‌های اقتصادی انتقاداتی به این صنعت وارد است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: تلاش داریم هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف را بیان کنیم کما اینکه طرح حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو که یک فوریت آن به تصویب رسیده، نتیجه فعالیت‌های هیات تحقیق و تفحص است. وی تصریح کرد: صنعت خودرو با ارائه گزارش هیات تحقیق و تفحص به نقاط ضعف خود پی برده و در صورتی که لازم باشد مساله برای رسیدگی به محاکم قضایی ارجاع خواهد شد. فولادگر تلطیف نسبی قیمت خودرو طی یک سال و نیم گذشته یعنی در زمان بررسی طرح تحقیق و تفحص را از دستاوردهای دیگر طرح تحقیق و تفحص مجلس ذکر کرد.

امیر صنعتی مهربانی، دیگر عضو هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو نیز پیش‌بینی کرد نتیجه بررسی‌های هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو تا دو هفته آینده مشخص شود. وی خاطرنشان کرد: به نظرم چون خودروسازان ما فعالیت انحصاری داشته و رقیبی ندارند، نتواسته‌اند معایب کار خود را برطرف کند.

صنعتی افزود: هدف یک شرکت خودروساز این است که بتواند در آینده یک خودرو ملی بی‌عیب و نقص را تولید و عرضه کنند اما شرکت‌های خودروسازی ایرانی به دلیل وجود مشتریان دایمی و پیش‌ خرید خودروها نتوانستند این مسیر را طی کرده و این معایب را رفع کنند.

وی گفت: مردم از خدمات پس از فروش خودروسازان داخلی و قیمت خودرو ناراضی هستند. هنگامی که شرکت‌ها بعضا خودروهایی را به مردم عرضه می‌کنند که ۲ سال در انبارها مانده است، مشخص است که نتیجه چنین عرضه‌ای چه خواهدبود.

صنعتی تاکید کرد: مجلس ششم در تحقیق وتفحص از صنعت خودرو به نتایج خوبی رسیده بود و اکنون نیز برخی پیگیری‌های قضایی مجلس ششم دنبال شده و می‌شود.

وی گفت: هیات تحقیق و تفحص مجلس هفتم در تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به همان نتایجی رسیده است که مجلس ششم رسیده بود.