امسال در نمایشگاه موتورسیکلت و دوچرخه تنها ۶۵شرکت حضور دارند و به عبارت دیگر حدود ۶۵درصد از تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به نمایشگاه دو سال پیش کم شده است، این در حالی است که مدیر اجرایی نمایشگاه عقیده دارد فقط ۱۰درصد از تعداد شرکت‌کنندگان کم شده است. به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد که کاهش بیش از ۱۴۰ شرکت تولیدکننده موتورسیکلت در نمایشگاه امسال نسبت به دو سال پیش نشان از رکود به وجود آمده در صنعت موتورسیکلت‌سازی کشورمان دارد.

به گفته دست‌اندرکاران امر، حتی بسیاری از این شرکت‌ها ورشکسته شده‌اند و این موجب شده که نمایشگاه موتورسیکلت امسال کم رونق‌تر از سال‌های گذشته باشد.

تعداد سالن‌های نمایشگاه نیز به شدت کاهش یافته و تنها به یک سالن رسیده است و از این تعداد شرکت‌کننده در نمایشگاه امسال تنها یک شرکت دوچرخه‌ساز حضور دارد.

در این رابطه فراز مدرس، مدیر اجرایی نمایشگاه، با بیان اینکه حضور شرکت‌کنندگان در نمایشگاه امسال تنها ۱۰درصد کاهش یافته است، علت کم رونق شدن نمایشگاه را برگزاری آن به جای مرداد ماه در آذرماه می‌داند و معتقد است که ورشکسته شدن تعدادی از این موتورسیکلت‌سازان نیز در حضور کمتر شرکت‌ها نسبت به سال گذشته بی‌تاثیر نبوده است.

یکی از کارشناسان موتورسیکلت در این باره می‌گوید: یکی از مهم‌ترین عوامل رکود به وجود آمده ایجاد بازار کاذب در سال‌های گذشته است. در یک مقطع زمانی، تعداد متقاضیان تولید موتورسیکلت رشد زیادی کرد، به طوری که تعداد زیادی مجوز برای تولید موتورسیکلت صادر شد و این به دلیل ایجاد پایگاه تولید ارزان‌قیمتی به نام چین بود که شهروندان ایرانی نیز توانایی خرید این موتورسیکلت‌ها را داشتند، اما چندی بعد با وضع استانداردهای سخت‌گیرانه و توجه مردم به اموری مانند کیفیت و خدمات پس از فروش و آگاه شدن از مارک‌های با کیفیت، تولیدکنندگان به مشکل دچار شدند و به ناگاه تقاضا برای موتورسیکلت کاهش یافت و آهنگ رشد این بازار معکوس شد. حالا دیگر مردم فهمیده‌اند که موتورسیکلت ارزان قیمت با کیفیت نیست.

بر اساس آمار وزارت صنایع و معادن، یک‌میلیون و ۸۰هزار دستگاه موتورسیکلت در سال ۸۳ در ایران تولید شد که این تعداد در سال گذشته به حدود ۶۰۰هزار دستگاه رسیده است، این در حالی است که در سال ۸۱ ، یک‌میلیون و پنج هزار دستگاه موتورسیکلت در ایران تولید شده بود.

بر اساس آمارهای موجود، تاکنون۶۰۰مجوز برای تولید موتورسیکلت در ایران صادر شده و ۲۳۰ شرکت پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند، ولی تعداد موتورسیکلت‌سازان از۱۵۰ به۱۰۰واحد تقلیل یافته است.