سمند در سرزمین اژدهای زرد

گروه خودرو - نهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو چین روز گذشته با حضور خودروسازانی از ۲۰کشور دنیا در پکن گشایش یافت.

شرکت ایران‌خودرو به عنوان تنها خودروساز خاورمیانه با دو دستگاه خودرو «سمند ال‌ایکس» و «پژو ۲۰۶ صندوقدار» در این نمایشگاه در حالی شرکت کرده است که قرار است با مشارکت شرکت چینی «یانگ من» تولید خودرو سمند را از اوایل سال ۲۰۰۸، در این کشور آغاز کند. عکس:‌ایرنا

به گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، شمارگان تولید سمند در سال نخست ۳۰هزار دستگاه است که این تعداد ظرف سه سال به ۱۰۰ تا ۱۲۰هزار دستگاه در سال خواهد رسید.

منوچهر منطقی که با تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آیین گشایش این نمایشگاه حاضر شده‌اند به ایرنا گفته است، معرفی توانمندی‌های متخصصان ایرانی در طراحی و تولید خودروهای سمند ال‌ایکس و پژو ۲۰۶ صندوقدار از اهداف شرکت ایران‌خودرو برای حضور در این نمایشگاه است. اما بحث همکاری خودروسازان ایرانی و چینی با مذاکرات اخیر خودروسازان ایرانی و شرکت‌های چینی حالتی جدی‌تر به خود گرفته است به طوری که به زودی با عقد یک قرارداد، تولید خودرو با قیمتی ارزان در کشور آغاز خواهد شد.

منطقی چندی پیش در خصوص همکاری‌های خودروسازان ایرانی و چینی به خبرنگار ما گفته بود، سیاست ما بر این است که دنبال خودروسازانی برویم که از لحاظ فنی و پژوهشی در حد کشور خودمان باشند، بنابراین همکاری با شرکت‌های چینی در این راستا صورت می‌گیرد چرا که چینی‌ها از لحاظ ارزان‌سازی محصولات از ایران پیشرفته‌ترند و کشورمان هم در بخش‌های پژوهشی نسبت به چینی‌‌ها برتری دارد.

حضور ایران‌خودرو در نمایشگاه چین باعث می‌شود تا میلیون‌ها نفر چینی با محصول‌ ملی ایرانیان که قرار است دو سال دیگر در کشورشان تولید شود بیشتر آشنا شوند. اگرچه ایران‌خودرو در این نمایشگاه در کنار ۱۵۰۰خودروساز دنیا که غول‌های بزرگی نیز در بین آنها است حاضر شده است، اما حضور محصولی همچون سمند در کنار محصولات جدیدی از شرکت‌هایی همچون مزدا، ولوو، هوندا، نیسان، فورد و.... قطعا از دید بازدیدکنندگان پنهان نخواهد ماند.

نشست خودروسازان چینی و ایرانی در پکن

در نشستی که بعدازظهر روز جمعه با حضور دست‌اندرکاران صنعت خودرو دو کشور ایران و چین در پکن برگزار شد، راه‌های توسعه همکاری‌های ایران و چین در عرصه صنعت خودرو مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. به طوری که منوچهر منطقی به خودروسازان چینی اعلام کرده که شرکت ایران‌خودرو آماده گسترش همکاری‌ها را با خودروسازان این کشور دارد.

وی ابراز امیدواری کرده است نشست‌های مشترک میان خودروسازان ایران و چین زمینه همکاری‌های دو کشور در عرصه صنعت خودرو را فراهم کند.

به گزارش ا یرنا، «تنگ بولی» دبیر کل کمیته مشورتی صنایع خودرویی چین نیز در این نشست آمادگی کشورش را برای تولید خودروهای مشترک با خودروسازان ایرانی اعلام کرده است.

نمایشگاه خودروسازان چینی در تهران

با وجود حضور خودروسازان ایرانی در نمایشگاه‌های مختلف خارجی، هنوز نمایشگاهی در حد و اندازه‌ نمایشگاه خودرو تهران در ایران برپا نشده است که فقدان نمایشگاه خودرو تهران باعث از دست رفتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی کشور شده است. چرا که خودروسازان بزرگ در نمایشگاه‌های استانی که تا به حال برگزار شده حضور بسیار کمرنگی داشته‌اند، این در حالی است که در نمایشگاه خودروی تهران حضوری فعالانه داشته‌اند.

حضور ایران در نمایشگاه چین باعث شده است که دو طرف ایرانی و چینی حساب ویژه‌ای روی هم باز کنند، به طوری که حمیدرضا کاتوزیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در چین به سر می‌برد گفته است که انتخاب یک شریک استراتژیک در صنعت خودروی کشور نقش موثری در توسعه کمی و کیفی تولیدات ایران در این زمینه خواهد داشت.

وی در عین حال عنوان کرده است، پژو نقش خود را به عنوان یک شریک استراتژیک در صنعت خودروی ایران ایفا نکرده است.

این گفته نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که ایران حساب ویژه‌ای روی چینی‌ها باز کرده است تا سایه اروپاییان را از صنعت خودروی کشور کمرنگ‌تر کند. از سوی دیگر، سفیر ایران در چین آمادگی تهران را برای فراهم کردن زمینه برگزاری نمایشگاهی از تولیدات صنعت خودرو چین در ایران را به اطلاع رسانه‌های چینی رسانده است.

نمایشگاه خودروی چین تا ششم آذرماه ادامه خواهد یافت.