مشکل تولید مگان در ایران و فروش سمند در ترکیه به‌زودی برطرف می‌شود. به گزارش ایسنا، معاون وزیر صنایع و تجارت ترکیه با بیان این مطلب گفت که ترکیه، تلاش خواهد کرد هرچه سریع‌تر موانع موجود بر سر راه صادرات سمند به ترکیه را برطرف کند. وی با بیان این‌که واردات خودرو به ترکیه از استانداردهای روز اروپا تبعیت می‌کند، گفت: سمند ایرانی، توانسته تمام این استانداردها را کسب و مجوز ورود به ترکیه را به دست آورد و ما امیدواریم با حل شدن مشکل صادرات مگان (مونتاژ ترکیه) به ایران، فروش سمند آغاز شود.

جلال‌الدین جراح، رییس پلیس و امنیت شهر استانبول نیز گفته است که در صورت بررسی فنی و انطباق این خودرو با شرایط پلیس و کم‌مصرف بودن آن، سمند می‌تواند وارد ناوگان پلیس شهر استانبول شود.

قرار است خودرو سمند با قیمت ۱۵هزار دلار در ترکیه به فروش برسد که در این بازار از ارزان‌ترین خودروها محسوب می‌شود، اما به دلیل جلوگیری ترکیه از ورود سمند به این کشور، وزارت صنایع ایران شماره‌گذاری مگان در کشورمان را ممنوع اعلام کرده است.

دراین‌باره علیرضا میرزایی، معاون صادرات ایران خودرو، درباره مشکل واردات مگان و ربط آن به قضیه جلوگیری از فروش سمند در ترکیه گفته بود که البته برخی مسائل درباره صادرات سمند به ترکیه وجود دارد، از جمله آن که طرف ترک می‌گوید، چگونه تعرفه واردات خودرو به ایران باید ۹۰درصد باشد، حال آن که این میزان در ترکیه ۱۰درصد است؟ وی در پاسخ به این سوال که آیا سمند استاندارد صادرات ترکیه را کسب کرده است؟ گفته بود: ما استاندارد ترکیه را کسب کرده‌ایم و تنها گروهی در ترکیه معتقدند که این خودرو مشکل خدمات پس از فروش خواهد داشت، در حالی که این‌گونه نیست.

میرزایی همچنین درباره قطع واردات مگان به ایران که عده‌ای آن را مربوط به سمند می‌دانند، اظهار کرده بود: ایران خودرو نفوذی در این کار نداشته است. البته دولت، مختار است و ما نیز شنیده‌ایم که دولت به منظور رفع موانع صادرات سمند به ترکیه جلوی صادرات مگان را گرفته است.

در حال حاضر با توجه به کش و قوس‌های وزارت صنایع با شرکت پارس خودرو بر سر واردات و تولید خودرو مگان، مدل تمام اتوماتیک این خودرو در بازار تهران بیش از ۳۰میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، حال آن که قیمت کارخانه این خودرو برای این مدل ۲۶میلیون تومان بوده است.