مژگان میرزایی - این هفته نیز بازار خودرو، همچون هفته‌ای که گذشت شاهد توزیع نامناسب خودرو از سوی خودروسازان در بازار بود که این موضوع زمینه مناسبی برای سوء‌استفاده برخی از دلالان خودرو به وجود آورد به این‌گونه که دلالان با خرید چندین دستگاه خودروی پرفروش هم باعث کمبود آن در بازار خودرو می‌شوند و هم در غیاب خودروسازان که نسبت به مشتریان بدقولی می‌کنند، خودروی موردنظر را بدون هیچ نظارتی بالاتر از قیمت معمول به فروش می‌رسانند. از سویی دیگر، بسیاری از فعالان بازار خودرو کمبود خودرو در بازار را به دلیل تعهد خودروسازان به خاطر طرح خروج خودرو‌های فرسوده می‌دانند و معتقدند که خودرو‌هایی که در این طرح قرار دارند، مانند پژو روآ و سمند در هفته‌های گذشته با کمبود در بازار روبه‌رو بودند.

آنها می‌گویند این کمبود در بازار موجب شده بود که برخی از دلالان قیمت برخی خودرو‌ها مانند پژو روآ را با افزایش ۶۰۰ الی ۷۰۰هزار تومانی و بدون توجه به قیمت کارخانه در بازار به فروش برسانند.

یکی دیگر از فعالان بازار خودرو نیز در مورد کمبود خودرو در بازار گفت: کمبود خودرو فقط شامل خودرو‌هایی که در طرح خروج خودرو‌های فرسوده قرار گرفته‌اند نمی‌شود، بلکه خودرو پژو ۲۰۶ تیپ دو نیز که متقاضی بسیاری در بازار دارد، با مشکل توزیع روبه‌رو است.

مشکل توزیع خودرو در بازار طی هفته گذشته تنها شامل محصولات ایران‌خودرو نبود و پراید نیز که یکی از خودرو‌های پرطرفدار است، با کمبود در بازار روبه‌رو بود.

فعالان بازار خودرو معتقدند که برخلاف هفته‌های گذشته که بازار خودرو در رکود بود، این هفته با وجود کمبود خودرو، متقاضی برای خرید زیاد بود. ولی به دلیل بدقولی خودروسازان درخصوص توزیع خودرو، متقاضیان با مشکل روبه‌رو بودند. فعالان بازار خودرو معتقدند با اعلام خبر ورود خودرو‌های جدید به بازار در هفته گذشته و نامشخص بودن وضعیت زمان ورود خودروی تندر به بازار، متقاضیانی که در انتظار ورود این خودرو بودند، ناامید شدند و این امر موجب شد متقاضیان خرید خودرو در هفته گذشته افزایش پیدا کند.

در هفته گذشته همچنین ایران‌خودرو و سایپا محصولات جدید خود را معرفی کردند.

شرکت ایران‌خودرو خبر از ورود مجهزترین خودروی خود به نام P۲ در بهمن ماه را به متقاضیان داد و سایپا نیز اعلام کرد که خودروی جدید سیتروئن C۵ از اوایل آذر ماه وارد بازار خواهد شد.

کارشناسان بازار خودرو قیمت پژو ۴۰۵ را ۱۲میلیون و ۱۰۰هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۱۱میلیون و تیپ ۶ را حدود ۱۵میلیون اعلام کردند.

سمند معمولی هم ۱۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد و پژو روآ نیز که هفته گذشته با مشکل توزیع روبه‌رو بود، با قیمت ۷میلیون و ۷۵۰هزار تومان فروخته می‌شود و در بازار آزاد و بدون توجه به قیمت کارخانه حدود ۸میلیون تومان به فروش می‌رسد.

خودروی RD نیز ۷میلیون و ۵۰هزار تومان، پراید هاچ‌بک ۶میلیون و ۹۳۰هزار تا ۷میلیون و ۴۰هزار تومان و پراید صندوق‌دار نیز ۷میلیون و ۱۳۰هزار تا ۷میلیون و ۲۴۰هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.