فروش ۱۲۰‌هزار دستگاهی خودروسازی پروتون در سال ۲۰۰۶ در مقابل فروش ۱۵۶‌هزار دستگاه در سال ۲۰۰۵ حکایت از چشم‌انداز نگران کننده صنعت خودرو در این کشور دارد. به گزارش خبرنگار فارس از شرق آسیا، در مالزی دو کارخانه عظیم خودروسازی در خصوص تولید خودروی سواری فعالیت دارند که پروتون با بیش از ۵۰‌درصد و پرودوآ با سهم ۴۲‌درصدی خود تقریبا کل بازار داخلی این کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

نحوه محاسبه بیمه و مالیات و اعطای تسهیلات نیز در این کشور به گونه‌ای است که همواره خرید و نگهداری اتومبیل داخلی را بر ماشین‌های وارداتی اولویت می‌بخشد. از این رو همیشه انتخاب اول مردم مالزی به‌خصوص مالایی تباران این کشور که از احساسات عمیق ملی‌گرایی نیز برخوردارند یک خودروی مالزیایی است.

از طرفی باز محاسبه مالیات و بیمه برای خودروهای فرسوده و مسن نیز به گونه‌ای است که نگهداری این خودروها در تقابل با اقتصاد خانواده است.

روند اعطای تسهیلات بانکی در مالزی به گونه‌ای است که هر فرد شاغل در این کشور در اندک زمانی قادر است یک خودروی داخلی را با حداکثر ۷‌درصد کارمزد و بدون هیچ‌گونه وجه نقدی خریداری کند.

اما با همه این احوال صنعت خودروسازی این کشور با کمبود متقاضی مواجه شده است و به‌خصوص در سال‌جاری فروش اتومبیل سواری در این کشور با روند رو به رشد تولید سازگار نبود، بلکه کاهش هم داشته است.