گروه خودرو- طی هفت ماه گذشته ۱۰هزار و ۲۵ دستگاه انواع سواری به ارزش ۵/۷۷میلیون دلار و ۴هزار و ۵۸۳ تن، انواع قطعات ریخته‌گری به ارزش بیش از ۳/۳میلیون دلار از شرکت ایران‌خودرو به خارج از کشور صادر شده است. این مطلب روز گذشته در مراسم اعطای گواهینامه استادکاری درجه B ایران‌خودرو به برخی از استادکاران روسی، بلغاری و بلاروسی توسط مسوولان ایران خودرو عنوان شد.

رضا عبداللهی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، منوچهر منطقی، مدیرعامل ایران خودرو نیز در این مراسم حاضر بودند. حبیب‌ا... محمدی، مدیر پروژه سمند روسیه و بلاروس نیز که در این جلسه حضور داشت، با ارائه آمار و اطلاعاتی درخصوص برنامه‌های صادراتی ایران خودرو و عملکرد این شرکت طی هفت ماه گذشته سخنانی ایراد کرد. وی با اشاره به اینکه صادرات خودرو این شرکت در مهرماه روندی صعودی داشته است رقم پایین صادراتی در برخی از ماه‌ها را نشانه تقاضای داخلی دانست و گفت: در حال حاضر بسیاری از مشتریان در روسیه سمند سفارش داده‌اند اما به دلیل تقاضای بالای داخلی نتوانسته‌ایم هنوز سفارش‌های روسیه را محقق کنیم. در این هنگام عبداللهی پرسید چرا تولید را افزایش نمی‌دهید تا به چنین وضعیتی برخورد نکنید؟

محمدی نیز در پاسخ به وی گفت: افزایش تولید، احتمال تاثیر منفی در کیفیت محصولات را دارد که این موضوع در محموله‌های صادراتی نباید اتفاق بیافتد. محمدی با اشاره به اینکه تاکنون نزدیک به ۵هزار دستگاه سمند در ۲۲ شهر روسیه عرضه شده است، گفت: شرکت‌های فورد، کیاموتور و دوو حضور فعالی در بازار خودروی روسیه دارند که در این میان تنها محصولات فورد از سمند گران‌تر است و با توجه به اینکه سمند در روسیه بین ۱۲هزار و ۷۰۰ تا ۱۳هزار و ۷۰۰ دلار به فروش می‌رسد قیمتی بیشتر از محصولات کیاموتور و دوو را دارد که استقبال مردم روسیه از سمند با توجه به قیمت بالای آن نشانه موفقیت این خودرو در روسیه است.

محمدی در ادامه تاکید کرد: محصولات ایران خودرو به ۳۰ کشور جهان صادر می‌شود که در میان این کشورها روسیه با ۳۷درصد و سوریه ۳۲درصد بیشترین سهم صادراتی ایران خودرو را به خود اختصاص داده‌اند و پس از این کشورها آذربایجان، عراق، ترکیه و اوکراین در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند که البته اخیرا کرواسی و چک هم درخواست خرید سمند کرده‌اند. محمدی گفت: ایران خودرو هم‌اکنون در بین ۵۰ خودروساز دنیا از نظر میزان فروش رتبه ۲۶ دنیا را در اختیار خود دارد که با توجه به اشباع بازار داخلی براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا سال ۲۰۱۰، ۲۵۰هزار خودرو سواری ساخت این شرکت به بازارهای جهانی صادر خواهد شد.

در ادامه این مراسم گروهی از استادکاران روسی، بلغاری و بلاروسی که در مرکز پیشرفته آموزش ایران‌‌خودرو دوره دیده بودند گواهی درجه B را از دستان منطقی و عبداللهی دریافت کردند.