دنیای اقتصاد- COWIN نام خودرویی است که شرکت ایران‌خودرو و چری چین برای تولید آن در ایران به توافق اولیه دست یافته‌اند. به گفته برخی از منابع آگاه، طبق توافق‌های به عمل آمده میان دو شرکت ایران‌خودرو و چری، چندین خودرو برای تولید در ایران از سوی شرکت چری معرفی شده که COWIN انتخاب ایران‌خودرو برای تولید در ایران نهایی شده است.این منابع آگاه همچنین از نامگذاری «سپهر» بر این خودروی چینی خبر داده‌اند. چندی پیش منوچهرمنطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو، طی اظهار نظری از شکست انحصار پژوی فرانسه در ایران سخن گفته بود، اما وی جایگزینی برای این شرکت فرانسوی معرفی نکرد. بسیاری از آگاهان مسائل صنعت خودرو معتقدند که با توجه به همکاری نزدیک سیاسی ایران با کشورهایی همچون روسیه و چین انتظار می‌رود که در مسائل اقتصادی و صنعتی نیز این دیدگاه پیاده شود.ظرفیت تولید کنونی چری در حدود چهارصد هزار دستگاه در سال است و این شرکت شش مدل خودرو در سه کلاس مختلف تولید می‌کند.

COWIN محصول مشترک ایران‌خودرو و چری

گروه خودرو -COWIN نام خودرویی است که شرکت ایران‌خودرو و چری چین برای تولید آن در ایران به توافق اولیه دست یافته‌اند.

پس از تولید موفقیت‌آمیز خودرو MWM۱۱۰ چری توسط شرکت مدیران خودرو و استقبال از این ماتیز خندان به دلیل مصرف سوخت کم و قیمت نسبتا پایین آن ظاهرا این بار چری با کمک بزرگ‌ترین خودروساز کشورمان- ایران‌خودرو در اندیشه سهم‌خواهی از بازار صنعت خودروی ایران است.ظهور MWM۱۱۰ یا ماتیز چینی که خیلی زود جای خود را در بازار ایران یافت، توانست در مدت زمان کوتاهی عطش موجود برای خودرویی ارزان قیمت و به روز را مرتفع کند.خاطره خوب چری با ورود MWM۱۱۰ این شرکت را واداشته که با جدیدترین خودروی تولیدی خود پا به عرصه بازار خودروی ایران گذارد.

به گفته برخی از منابع آگاه، طبق توافق‌های به عمل آمده میان دو شرکت ایران‌خودرو و چری، چندین خودرو برای تولید در ایران از سوی شرکت چری معرفی شده که COWIN انتخاب ایران‌خودرو برای تولید در ایران نهایی شده است.

این منابع آگاه همچنین از نامگذاری «سپهر» بر این خودروی چینی خبر داده‌اند.

در همین حال در گفت‌وگوی تلویزیونی منوچهرمنطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو، وی طی اظهار نظری بر شکست انحصار پژوی فرانسه در ایران سخن گفته بود، اما وی جایگزینی برای این شرکت فرانسوی معرفی نکرد. بسیاری از آگاهان مسائل صنعت خودرو معتقدند که با توجه به همکاری نزدیک سیاسی ایران با کشورهایی همچون روسیه و چین این انتظار می‌رود که در مسائل اقتصادی و صنعتی نیز این دیدگاه پیاده شود.اما شرکت چری در سال ۱۹۹۷ در شهر ووهو در استان آنهوی چین با سرمایه‌ای بالغ بر یکصد میلیون دلار آغاز به کار کرد و به دنبال کمتر از یک دهه تلاش و توسعه مداوم سرمایه این شرکت به حدود یک میلیارد دلار و تعداد کارکنان آن به بیش از ۱۳هزار نفر افزایش یافت.ظرفیت تولید کنونی چری در حدود چهارصد هزار دستگاه در سال است و این شرکت شش مدل خودرو در سه کلاس مختلف تولید می‌کند. چری همچنین در سال ۲۰۰۵ عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودروهای وطنی در چین را کسب کرد و بر اساس برنامه مدون این شرکت قرار است ظرفیت تولید آن تا پایان دهه جاری میلادی به حدود یک‌میلیون دستگاه برسد. «بن‌تونگ‌یائو» مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره چری چندی پیش از رشد ۱۱۸درصدی صادرات این شرکت در سال ۲۰۰۵ در قیاس با مدت مشابه سال قبل از آن خبر داد. به گفته وی چری امیدوار است ۴۰درصد از تولید خود را در پایان دهه جاری راهی بازارهای خارجی کند. چندی پیش نیز خبرگزاری ایسنا از توافق اولیه ایران‌خودرو با چری چین برای تولید خودروی ارزان‌قیمت خبر داده بود که وزیر صنایع و معادن نیز طی مصاحبه‌ای این توافق را منجر به عقد قرارداد نخوانده بود. اما آنچه برخی از آگاهان در شرکت ایران‌خودرو بازگو می‌کنند ظاهرا در این شرکت واحدی به نام واحد «چری در ایران‌خودرو» تاسیس شده و تولید Cowin نیز در این شرکت به پروژه تبدیل شده است. اما زمان تولید قطعی Cowin هنوز مشخص نشده و ظاهرا زمان تولید این خودرو نزدیک نخواهد بود. Cowin خودرویی دیفرانسیل جلو با قوای محرکه چهارسیلندر به حجم ۶/۱لیتر است. روی این خودرو دو نوع قوای محرکه قابل نصب است که با کدهای SQR۴۸۰ و TriTel شناسایی می‌شوند که اولی هشت سوپاپه و دومی ۱۶سوپاپه است. حداکثر قدرت موتور اول ۶۵کیلووات ساعت در ۵۵۰۰دور در دقیقه و قدرت دومی ۸۵کیلوولت ساعت در شش‌هزار دور در دقیقه است. مصرف سوخت این خودرو حدود ۷ لیتر در هر یکصد کیلومتر است و موتور آن موفق به پاس‌کردن استاندارد یورو ۳ شده است. وزن کل خودرو بدون بار حدود ۵/۱تن است و یکی از جدیدترین محصولات شرکت خودروسازی چری تلقی می‌شود.