گروه خودرو - سمند تا شش ماه آینده و با قیمتی معادل ۸ تا ۲۰هزار دلار به کشور‌های عرب واقع در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس صادر خواهد شد. این خودرو که تنها برند تولید شده در خاورمیانه است به زودی در بازار‌های امارات، عربستان، قطر، عمان، کویت و بحرین عرضه می‌شود.

گلف‌نیوز به نقل از علیرضا میرزایی، معاون صادرات و امور بین‌الملل ایران‌خودرو با انتشار خبر صادرات قریب‌الوقوع سمند به کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس آورده است: ایران‌خودرو در حال دستیابی به استاندارد‌های متداول خودرو در سطح کشور‌های حوزه خلیج‌فارس است که امیدواریم طی دو ماه آینده از سازمان استاندارد‌های خلیج‌فارس مجوز فروش محصولات خود در این منطقه را کسب کند.میرزایی افزوده است: برای صادرات سمند به این مناطق تغییراتی در شکل و سیستم خنک‌کننده آن ایجاد خواهد شد. قیمت صادراتی در نوع ابتدایی‌اش ۸هزار و در نوع پیشرفته آن ۲۰هزار دلار است.

سمند در حالی به بازار‌های عربی راه پیدا می‌کند که قبل از آن به بازار‌های دوردستی همچون ونزوئلا، بلاروس و سنگال راه پیدا کرده بود.

اما به دست آوردن ذائقه اعراب آن هم درخصوص کالا‌یی همچون خودرو در شرایط کنونی کار چندان ساده‌ای نیست که موضوع پذیرش صادرات سمند به کشور‌های عربی نشان‌دهنده اقبال خوش سمند ایرانیان در بین اعراب است.

نکته‌ای که در خصوص سمند صادراتی به کشور‌های عربی وجود دارد اینکه قرار است این خودرو با قیمت حداقل ۸هزار و حداکثر ۲۰هزار دلار به کشور‌های عربی صادر شود. البته بعید به نظر می‌رسد که این کشور‌ها سمند ۸هزار دلاری را برای خود انتخاب کنند، اما میرزایی از سمند پیشرفته‌ای صحبت به میان آورده است که قیمتی در حدود ۲۰هزار دلار دارد. حال این سمند پیشرفته چه مشخصاتی دارد و نوع مشابه آن در ایران با چه قیمتی عرضه می‌شود فعلا نامشخص است. اما به هرحال به نظر می‌رسد اصولا سمند پیشرفته با قیمت ۲۰هزار دلار تنها برای شیخ‌نشینان ساخته شود، چرا که در کشور‌های عربی برند‌های صاحب‌نام با قیمتی پایین‌تر از «سمند پیشرفته» در این کشور‌ها خودرو عرضه می‌کنند.