وزیر امور خارجه کشورمان گفت: راه‌اندازی خط تولید سمند در فراسوی مرزها نقطه قوت دیپلماسی ایران در سطح روابط اقتصادی بین‌المللی است. به گزارش روابط عمومی شرکت ایران خودرو، منوچهر متکی ضمن بازدید از خطوط روباتیک تولید در دیدار با مدیر عامل ایران خودرو و قائم مقام ارشد وی، ضمن بیان مطلب فوق افزود: وزارت امور خارجه از توسعه سهم ایران خودرو در بازارهای جهانی قاطعانه حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه صدور هر دستگاه خودرو به فراسوی مرزها نشان‌دهنده نبوغ و توان مهندسان ایرانی است خاطر نشان کرد : رشد صنعت خودرو کشور در گرو توسعه برندملی به عنوان حاصل ایده و طرح‌های نو و خلاق جوانان کشور است.

متکی اظهار داشت: بزرگ‌ترین سرمایه ایران خودرو نیروی انسانی است که دایما به فکر تولید و طراحی نو بوده و از طرف دیگر نشان‌دهنده نقش مدیریت علمی منطقی در فرآیند تولید ناب است.

وی با اشاره به اینکه فناوری و سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه حرف اول را در صنعت خودرو می‌زند تصریح کرد: سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور آماده هر گونه همکاری با خودروسازان داخلی، انتقال فناوری و شناسایی بازارهای جدید جهت صدور محصولات صنعت خودرو کشور است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: در بازدید از ایران خودرو به این باور رسیدم که توانمندی‌های داخلی خوشبختانه در تولید خودرو ملی در حد بالایی است و جا دارد در واگذاری تسهیلات بانکی به این مجموعه صنعتی توجه بیشتر می‌شود. وی یادآور شد: تولید خودرو از نظر ما یک نوع کالای متحرک فرهنگی است و بیانگر تاریخ و هنر ایرانی در سطح بین‌المللی است بر اساس همین نگاه، سفارتخانه‌های خارج از کشور در جهت شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و بازاریابی برای کالای صنعتی ایران گام بر می‌دارند.

متکی صادرات خودرو، سرمایه‌گذاری مشترک و انتقال فناوری را از اولویت‌های مهم روابط اقتصادی در سیاست خارجی دانست. در ادامه این دیدار منوچهر منطقی، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: این شرکت به منظور توسعه برند ملی در بازارهای صادراتی سهم فروش محصولات ملی را افزایش داده است. وی افزود: بخش عمده‌ای از صادرات ایران خودرو در سال‌های گذشته به محصولات شرکت پژو اختصاص داشت که با نگرش جدید در این خصوص سمند را به عنوان اولین انتخاب برگزیدیم.

منطقی، با اشاره به اینکه سهم صادرات سمند در سبد محصولات ایران خودرو به ۵۲درصد افزایش یافته است اظهار داشت: برای نخستین بار صادرات محصولات گروه صنعتی ایران خودرو طی هفت ماه نخست سال‌جاری از مرز ۱۰هزار دستگاه گذشته است.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا سال ۲۰۱۰ میلادی صادرات محصولات ایران‌خودرو به ۲۵۰هزار دستگاه در سال افزایش خواهد یافت. مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو مهم‌ترین تولیدات جدید این شرکت را در آینده نزدیک تولید وانت جدید

ال- ۹۰، ون هشت نفره و خودرو ملی X۱۱ عنوان کرد و اظهار داشت: نسل جدیدی از سمند با تجهیزات ایمنی پیشرفته در ۲۲ بهمن ماه سال جاری رونمایی می‌شود.

در این دیدار عارف نوروزی، قائم مقام ارشد مدیر عامل نیز اظهار داشت: ایران خودرو توانایی طراحی و تولید خودرو مطابق با استانداردهای جهانی و سلیقه مصرف‌کنندگان را دارد. وی با اشاره به اینکه ایران خودرو بیش از ۱۲ نوع محصول متنوع و در کلاس جهانی تولید و به بازار عرضه می‌کند، افزود: این شرکت در سال جاری ۱۰۰هزار خودرو دوگانه سوز تولید خواهد کرد. نوروزی برنامه تولید این شرکت را در سال‌جاری ۵۵۰هزار دستگاه انواع خودرو سواری عنوان کرد.

در ادامه متکی، وزیر امور خارجه کشورمان و هیات همراه از خطوط روباتیک تولید و سالن‌های رنگ، مونتاژ، بدنه‌سازی و مرکز طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو بازدید کردند.