گروه خودرو- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی و دکترای رشته مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران را صادر کرد. محمدحسن شجاعی‌فرد، رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، با اعلام این خبر در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت، کلنگ نخستین دانشکده مهندسی خودرو کشور و خاورمیانه در سال ۱۳۷۹ در دانشگاه علم و صنعت ایران به دست مسوولان وقت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به زمین زده شد و همزمان با این کلنگ‌زنی در مهرماه آن سال، اولین دوره کارشناسی ارشد مهندسی خودرو در سه گرایش قوای محرکه، تعلیق و فرمان و سازه و بدنه با پذیرش دانشجو همراه شد.

وی افزود:‌ از آن روز تاکنون ۵ دوره از دانشجویان در مقطع کارشناسی‌ارشد از این دانشکده فارغ‌التحصیل و به سرعت جذب کارخانه‌های خودروسازی کشور شدند که این پدیده در نوع خود عجیب و نشاندهنده این موضوع است که صنعت خودروی کشور نیاز بسیار زیادی به افراد تحصیلکرده متخصص دارد.

رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: فارغ‌التحصیلانی که وارد مقطع کارشناسی‌ارشد خودرو می‌شوند عمدتا در رشته مکانیک تحصیل کرده‌اند و به‌طور تخصصی در دوره کارشناسی، دروس مربوط به خودرو را نگذر‌انده‌اند که با توجه به این خلاء سرفصل‌های دروس دوره کارشناسی مهندسی خودرو را تدوین کرده‌ایم که این سرفصل‌ها به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی نیز رسیده است. بنابراین با توجه به مجوز اخیر وزارت علوم از مهر ماه سال آینده نخستین دانشجویان مهندسی خودرو در این رشته به تحصیل خواهند پرداخت.

از سویی دیگر با توجه به نیاز صنعت خودرو کشور به تحقیقات علمی با پذیرش دانشجو در دوره دکترای رشته مهندسی خودرو در سال تحصیلی آینده، خلاء تحقیقاتی موجود برطرف خواهد شد.

شجاعی‌فرد با اشاره به اینکه دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران نخستین و تنها دانشکده مهندسی خودرو در ایران و خاورمیانه است افزود: وجود تنها دانشکده مهندسی خودرو خاورمیانه در ایران نشاندهنده رویکرد علمی و تخصصی به صنعت خودروی کشور است تا این صنعت بتواند با توجه به آینده صنعت خودروسازی جهان، خود را در گردونه رقابت نگه دارد.

اگرچه شجاعی‌فرد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران را نخستین و تنها دانشکده خودرو ایران و خاورمیانه می‌داند، اما برخی از دانشگاه‌های کشور نیز در رشته مهندسی خودرو به تربیت نیروهای تحصیلکرده می‌پردازند، ولی نام دانشکده را برای فعالیت خود انتخاب نکرده‌اند، بلکه به‌عنوان زیرمجموعه دانشکده‌های مکانیک فعالیت می‌کند.