قرعه‌کشی منتفی شد

علیرضا بهداد- قرار بود فردا نتایج قرعه‌کشی از ثبت‌نام‌‌کنندگان طرح نوسازی خودروهای فرسوده اعلام شود. اما پس از تماس خبرنگار ما با سیدرضا فاطمی، مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده، مشخص شد که موضوع قرعه‌کشی از ثبت‌نام‌کنندگان این طرح تقریبا منتفی شده و چگونگی واگذاری خودروهای نو به ثبت‌نام‌کنندگان و اولویت‌بندی آن به خودروسازان سپرده شده است. فاطمی در این رابطه عنوان کرد: با توجه به اینکه خودروسازان کار ثبت‌نام از مالکان خودروهای فرسوده را انجام داده‌اند بهتر دانستیم که چگونگی واگذاری خودروهای نو را نیز به آنها بسپاریم تا هم دخالت دولت در این کار کمتر و هم از طولانی شدن روند اجرایی این طرح جلوگیری شود.

وی می‌افزاید: حدود ۳۰۰هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد نزدیک به یکصدهزار نفر متقاضی محصولات سایپا و مابقی متقاضی محصولات ایران‌خودرو بوده‌اند.

فاطمی در رابطه با چگونگی قرعه‌کشی توسط خودروسازان می‌افزاید، با توجه به سهم ۱۲۰هزار دستگاهی سایپا در تامین خودروهای پراید و وانت نیسان دوگانه‌سوز و تعداد ثبت‌نامی‌ها، این شرکت، مشکلی درخصوص واگذاری خودروهای نو به ثبت‌نام‌کنندگان ندارد و براساس اولویت‌هایی که اعلام می‌شود خودروهای نو را واگذار خواهد کرد.

وی در خصوص متقاضیان محصولات ایران‌خودرو می‌گوید، دو نوع محصول این شرکت متقاضی زیادی داشته است که برای این دو محصول قرعه‌کشی انجام خواهد شد اما بقیه محصولات بدون قرعه به مردم واگذار می‌شود.

اگرچه فاطمی نامی از خودروها نبرد اما روآ با ۵۱درصد و وانت‌پیکان ۵/۲۴درصد تقاضا بیشترین تقاضا را در بین ثبت‌نام‌کنندگان داشته است و پژو ۴۰۵ با ۵/۱۰درصد و سمند با ۷درصد در رده‌های بعدی متقاضیان محصولات ایران‌خودرو قرار گرفته است.

تکلیف متقاضیان محصولات سایپا تا پایان هفته معلوم می‌شود

رمضان شرقی، مدیرعامل شرکت مهندسی بازرگانی سایپا و مسوول طرح نوسازی خودروهای فرسوده در سایپا نیز به خبرنگار ما می‌گوید، با توجه به اینکه تعداد ثبت‌نام‌کنندگان متقاضی محصولات سایپا با تعهد این شرکت درخصوص تامین خودروهای دوگانه‌سوز طرح تقریبا برابر است بنابراین نیازی به قرعه‌کشی نیست و براساس کدهای ۱۷رقمی و ۱۰رقمی، اولویت‌بندی تحویل خودروی نو به مردم انجام خواهد شد که نتیجه آن تا پایان هفته‌جاری مشخص می‌شود.

وی اضافه می‌کند، با مشخص‌شدن اسامی و اولویت‌بندی آنها تا پایان سال‌جاری به ثبت‌نام‌کنندگان، خودروی نو دوگانه‌سوز، که در شرکت سایپا شامل پراید و وانت‌نیسان است، تحویل داده ‌خواهد شد و طی نشستی با خبرنگاران این اولویت‌ها را به اطلاع عموم خواهیم رساند.

هنوز دستور‌العملی به ایران‌خودرو ابلاغ نشده است

حدود ۲۰۰هزار نفر متقاضی جایگزینی خودروهای فرسوده محصولات ایران‌خودرو را برای خود برگزیده‌اند که به گفته فاطمی احتمال قرعه‌کشی در دو محصول این شرکت وجود دارد.

اما ژیان‌پناه، مدیر طرح نوسازی خودروهای فرسوده در شرکت ایران‌خودرو به خبرنگار ما گفت که هنوز دستورالعمل این تصمیم جدید از سوی مسوولان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به طور کتبی به این شرکت ابلاغ نشده است. ژیان‌پناه با اشاره به این مطلب می‌افزاید، مسوولان طرح در این رابطه مطالبی را عنوان کرده‌اند ولی به طور کتبی ابلاغیه‌ای دریافت نکرده‌ایم که با توجه به این موضوع نمی‌توان به طور دقیق از برنامه‌های شرکت برای تعیین اولویت‌ها خبر داد.

وی با اشاره به اینکه تا دستور‌العمل‌ کتبی این تصمیم به ایران‌خودرو ابلاغ نشود در این خصوص اطلاع‌رسانی نخواهد شد، می‌گوید: پس از ابلاغ کتبی این تصمیم به ایران‌خودرو طی یک نشست خبری این موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

این مدیر ایران‌خودرو که از انتشار زودهنگام منتفی شدن قرعه‌کشی و واگذاری تعیین اولویت‌ها به خودروسازان گله‌مند است، اطلاع‌رسانی و چگونگی واگذاری‌ها را طی ابلاغیه جدید بر عهده خودروسازان دانست.

اما پس از ماه‌ها بحث و گفت‌و‌گو در خصوص چگونگی واگذاری خودروهای نو به مالکان خودروهای فرسوده ظاهرا دولت به این نتیجه رسیده است که در امور اجرایی طرح نوسازی خودروهای فرسوده دخالت کمتری داشته باشد و این کار به خودروسازان که در طرح‌های مشابه قبلی گره کور اجرای طرح بودند، بسپارد.

این تصمیم اگرچه دیرهنگام اما به موقع بود و می‌تواند از طولانی شدن اجرایی طرح جلوگیری کند چرا که خودروسازان به طور مستقیم با طرح درگیر می‌شوند و به تبع باید پاسخگو نیز باشند.

نکته قابل توجه اینکه اما پس از گذشت ۵/۸ ماه، هنوز این طرح به مرحله اجرایی نرسیده است و در واقع فعلا خودروی ماحصل تبصره ۱۳ وارد جاده‌های کشور نشده است که با توجه به این تاخیر، اولین خودرویی که از این طرح متولد می‌شود قطعا جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت، اما چه زمانی تولد این خودرو خواهد بود، هنوز مشخص نیست.