مشکل مگان با سفر مسوولان صنایع و معادن به ترکیه حل می‌شود

گروه خودرو - وزارت صنایع و معادن که چندی پیش مبادرت به توقف واردات مگان به کشور کرده بود، از سفر قریب‌الوقوع مسوولان این وزارتخانه طی هفته آینده به ترکیه برای حل مشکل واردات مگان خبر داد. هرچند مدیرکل بین‌الملل وزارت صنایع و معادن که اولین بار خبر توقف واردات مگان از جانب وی منتشر شد، در مصاحبه‌های مختلف عنوان کرده بود که مسوولان وزارت تجارت ترکیه برای حل و فصل مشکل مگان سفری به ایران خواهند داشت، اما ظاهرا این سفر منتفی و مسوولان وزارت صنایع و معادن کشورمان در این زمینه پیشقدم شده‌اند. واردات مگان از ترکیه به ایران طی ماه گذشته در حالی متوقف شد که بنا به گفته برخی از مسوولان وزارت صنایع و معادن واردات مگان از ترکیه به دلیل توقف صادرات سمند به ترکیه صورت گرفته است. صادرات سمند به ترکیه به‌رغم کسب مجوزهای مورد تایید این کشور متوقف شد، به همین دلیل وزارت صنایع و معادن نیز در اقدامی، واردات مگان از ترکیه را متوقف کرد. هرچند مدیرکل بین‌الملل وزارت صنایع و معادن همزمان با توقف واردات این خودرو به کشور اعلام کرد که وزارت صنایع برای توقف واردات مگان با شرکت ترکیه گروکشی نمی‌کند اما علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن ضمن تایید ایجاد مشکل در مناسبات تجاری دو کشور ترکیه و ایران عنوان کرد: تا زمانی که تعاملات مناسب بازرگانی و صنعتی بین دو کشور ایجاد نشود واردات مگان متوقف خواهد ماند. آغاز واردات مگان و صادرات سمند به ترکیه طبق گفته مسوولان وزارت صنایع و معادن قرار بود که با دیدار مسوولان تجاری و صنعتی دو کشور صورت گیرد. هر چند از وعده مسوولان مبنی بر دیدار دو هیات مدت‌ها است که می‌گذرد اما درنهایت اینکه ظاهرا طی هفته جاری این دیدار صورت خواهد گرفت. تنها با این تفاوت که قرار است هیاتی از ایران به ترکیه سفر کند.

مهدی مفیدی رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این زمینه به خبرنگار ما گفت: به دلیل مشکلات به وجود آمده بین ایران و ترکیه واردات این خودرو به کشورمان متوقف شد.

وی ادامه داد: هر چند توقف این خودرو به ایران از نظر بنگاهی آثار زیانباری در برداشت اما به دلیل ارجحیت منافع ملی، تا زمان توافق نهایی وزارت صنایع و معادن با مسوولان تجاری کشور ترکیه منتظر می‌مانیم.

مفیدی در این گفت‌وگو همچنین تصریح کرد: طی هفته جاری برای حل و فصل مشکلات موجود میان دو کشور مذکور مسوولان وزارت صنایع و معادن ایران سفری به ترکیه خواهند داشت تا توافقات نهایی در این زمینه حاصل شود.

مفیدی در پاسخ به سوالی در مورد میزان تولید داخل و تامین قطعه مورد نیاز تولید مگان که قرار بود فاز دوم و مونتاژ آن از آبان ماه آغاز شود، اظهار داشت: بعد از برطرف شدن مشکلات مربوط به واردات مگان تامین قطعه و افزایش تولید داخلی آن به مرور زمان صورت خواهد گرفت.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار بود که در فاز اول حدود ۳هزار دستگاه مگان به صورت CBU از ترکیه به تدریج وارد کشور و با آغاز فاز دوم نیز که به صورت CKD و مونتاژ در شرکت پارس خودرو انجام شود، تعداد ۱۵هزار دستگاه تولید و روانه بازار شود.

پس از توقف واردات مگان ۲۰۰۰ دستگاه از خودروی مذکور که پیش از آن گشایش اعتبار شده بود وارد کشور شد، مفیدی در ادامه به خدمات پس از فروش این خودرو اشاره و تاکید کرد را در حال حاضر ۹ نمایندگی خدمات پس از فروش این خودرو در سطح کشور فعال است و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۲۱ نمایندگی دیگر پس از تجهیز نسبت به ارائه خدمات پس از فروش اقدام خواهند کرد.

در همین حال شاطرزاده معاون امور اقتصادی و بین‌المللی وزارت صنایع و معادن نیز در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر به سفر مسوولان وزارت صنایع و معادن به ترکیه اشاره و عنوان کرده است که برای حل مشکل واردات مگان و صادرات سمند مسوولان این وزارتخانه هفته آینده به ترکیه سفر می‌کنند.

وی همچنین تصریح کرده است که در حال حاضر خودروی سمند در نمایشگاه خودرویی که در ترکیه دایر است، عرضه شده است.

وی همچنین معتقد است که توقف واردات مگان و صادرات سمند قابل حل است و بستگی به برخورد مسوولان ترکیه با محصولات صادراتی ایران به آن کشور دارد.