آتش بس پژو 405

گروه خودرو - خبر آتش سوزی برخی از خودروهای پژو ۴۰۵ موجی از ترس و نگرانی را در بین دارندگان این خودرو به وجود آورده است. هر چند پرونده آتش‌سوزی خودروهای پژو ۴۰۵ تحویلی نیمه ‌آخر سال ۸۳ و نیمه‌اول سال ۸۴ که می‌رفت با فراخوان عمومی ایران‌خودرو مختومه شود، بامصاحبه سرپرست پلیس راه نیروی انتظامی و به دنبال آن نامه دادستان کل کشور به وزیر صنایع و معادن بار دیگر گشوده شد. اما آنچه در این بین نادیده گرفته شد، قضاوت افکار عمومی از خودرویی بود که طی سال‌ها با اعتماد و اطمینان خاطر از شرکت مقبول خود خریداری می‌کردند. در پی این قضایا بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو بر این باور بودند که فروش خودرو ۴۰۵ با افت رو به رو خواهد شد اما بنا بر آمارهای ارائه شده از سوی ایران‌‌خودرو نه تنها استقبال از خودرو ۴۰۵ کاهش نیافت بلکه میزان خرید از این خودروی فرانسوی افزایش نیز یافت.

از سوی دیگر سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران نیز با ارائه آماری از حوادث آتش سوزی مربوط به وسائل نقلیه برگ جدیدی از پرونده آتش‌سوزی خودروهای ۴۰۵ را گشود. فتح‌ا... تیموری چندی پیش اعلام کرد که ۵۰درصد آتش‌سوزی وسائل نقلیه مربوط به خودروهای فرسوده بوده است. هرچند هنوز عملیات اجرایی تعویض این نوع خودروها، به طور جدی آغاز نشده است. اما ظاهرا کسی نیز به تردد این خودروها در جاده‌های کشور که منجر به تصادف‌های بیشماری شده معترض نیست.

دیگر نترسید و آسوده برانید

با توجه به اینکه بسیاری از هموطنان محترم نگرانی‌های خود را از مسائل به وجود آمده در محصولات ایران‌خودرو با روزنامه در میان گذاشته‌اند خبرنگار ما طی گفت‌وگویی با غلامرضا حاجی‌خانی، مدیر تضمین کیفیت ایران‌خودرو، وی را در جریان این نگرانی‌ها قرار داد.

حاجی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان کرد: به مردم این اطمینان را می‌دهیم که کنترل‌های لازم در تولید محصولات ایران‌خودرو به طور دقیق انجام می‌شود.

بنابراین با خیال راحت و ایمنی کامل رانندگی کنند.

وی دوباره درخواست کرد که خودروهای پژو ۴۰۵، سمند و پارس معمولی تولید نیمه دوم سال ۸۳ و نیمه اول سال ۸۴ حتما به نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو مراجعه کنند، تا خودروهای تولیدی این مدت مورد بازرسی قرار گیرد. به اعتقاد حاجی‌خانی، این مراجعه لزوما به معنای ایمن نبودن خودروها نیست. اما بهتر است خودروهای باقیمانده در نمایندگی‌ها مورد بازبینی قرار گیرد تا خودروهای مشکل‌دار شناسایی شوند.

اما اطمینان خاطر مدیر تضمین کیفیت ایران‌خودرو به مشتریانی است که از نیمه دوم سال ۸۴ از این شرکت خودرو خریده‌اند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که دارندگان خودرو که جزو ۳۰درصد باقیمانده فراخوان هستند با مراجعه هر چه سریع‌تر به نمایندگی‌های ایران‌خودرو از آتش‌سوزی احتمالی جلوگیری کنند.

سردار رویانیان:

مسائل ۴۰۵ حل می‌شود

سردار محمد رویانیان، معاون راهنمایی و رانندگی ناجا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید، مسائل به وجود آمده درخصوص پژو ۴۰۵ در حال حل شدن است چرا که اقدامات لازم به عمل آمده با هماهنگی‌های به وجود آمده میان خودروسازان و وزارت صنایع و معادن موضوع در حال بررسی است.

رویانیان با اذعان به اینکه درخصوص پژو ۴۰۵ تمایل به مصاحبه ندارد اضافه می‌کند که در این خصوص خیلی بحث شده و ما آنچه را که باید بگویم گفته‌ایم. وی درخصوص اینکه مباحث مطرح شده چه نتایجی را در پی خواهد داشت می‌گوید، مصلحت مردم را به هیچ چیزی نمی‌فروشیم و باید هماهنگی‌های لازم را انجام ‌دهیم تا این مسائل و مشکلات حل شود. البته باید بگویم شخص وزیر صنایع و معادن نیز در این خصوص بیشتر در خصوص مصالح مردم نگران است.