نگرانی آمریکایی، خونسردی کره‌ای

گروه خودرو - این روزها بزرگراهی که از مرکز شهر سئول به نمایشگاه خودروی شهر می‌رسد پر از تانک‌ها و برج‌های مراقبتی است که در کمین هر تحرکی از سوی همسایه شمالی نشسته‌اند و کاملا آماده به نظر می‌رسند. فاصله از اینجا تا مرز همسایه تندرو کمونیست به اندازه تنها ۳۰ دقیقه رانندگی است. گروه خودرو - این روزها بزرگراهی که از مرکز شهر سئول به نمایشگاه خودروی شهر می‌رسد پر از تانک‌ها و برج‌های مراقبتی است که در کمین هر تحرکی از سوی همسایه شمالی نشسته‌اند و کاملا آماده به نظر می‌رسند. فاصله از اینجا تا مرز همسایه تندرو کمونیست به اندازه تنها ۳۰ دقیقه رانندگی است.

بحران شبه جزیره کره همچنان در وضعیتی حساس است و به نظر می‌رسد تنها یک جرقه برای بروز جنگی احتمالی کافی باشد. تجربه‌های قبلی در خاور دور نشان داده‌اند که هر حادثه غیرمترقبه مانند بلایای طبیعی و یا بروز درگیری‌های سیاسی و نظامی تأثیر منفی تقریبا بلافاصله‌ای بر صنعت خودروی پررونق کشورهای ساکن این نقطه از جهان دارد. خاطره زلزله و سونامی سال ۲۰۱۰ ژاپن هنوز از یاد خودروسازان این کشور نرفته است.

اگرچه تویوتا، هوندا و مزدا توانستند در مدتی نسبتا کوتاه خود را دوباره بازیابند و بازارهای آمریکای شمالی و آسیا را قبضه کنند، اما ضرر و زیان‌های ناشی از این فاجعه بسیار سنگین برآورد شدند. نمونه دیگر جنگ لفظی و درگیری دو کشور چین و ژاپن بر سر جزایری کوچک در مرزهای آبی دو کشور بود که به گسترش غیرمنتظره احساسات ضدژاپنی در چین و کاهش باورنکردنی تولید و فروش سه خودروساز بزرگ ژاپن در این کشور منجر شد؛ اتفاقی که دامنه‌اش هنوز هم دامن ژاپنی‌ها را رها نکرده و فروش آنها در چین همچنان پایین‌تر از روزهای پیش از شروع این منازعه است.

کره جنوبی پس از چین، آمریکا، ژاپن و آلمان پنجمین تولیدکننده بزرگ خودرو در دنیاست و سئول، پایتخت این کشور با جمعیت حدودا ۱۰ میلیون نفری خانه هیوندای، کیا (که در کنار هم پنجمین تولیدکننده بزرگ خودرو در دنیا هستند) و شاخه جنرال موتورز در کره است. در همین حال کره شمالی اگرچه ممکن است برای همسایه جنوبی تهدیدی جدی محسوب شود، اما بارها اعلام کرده که جنگ را علیه آمریکا اقامه خواهد کرد و این ادعا مایه نگرانی جنرال موتورز شده است. به همین دلیل دن اکرسون، مدیرعامل جنرال موتورز، چند روز پیش گفت با وجود اینکه فعالیت و تولید در کره جنوبی برای جنرال موتورز اهمیتی حیاتی دارد، در صورت بالاگرفتن آتش درگیری‌ها در این منطقه جنرال موتورز برنامه‌ها و فعالیت‌هایش در کره جنوبی را بازنگری خواهد کرد، از جمله انتقال کارکنان و کارگرانش به نقطه‌ای امن و تجدیدنظر در سرمایه‌گذاری‌های بعدی. او حتی می‌گوید اگر قرار باشد این تهدیدها ادامه یابند، انتقال کلیه فعالیت‌های جنرال موتورز در درازمدت را هم بررسی خواهد کرد. خودروساز بزرگ آمریکایی در حال حاضر ۴ کارخانه و ۱۷ هزار کارگر شاغل در کره جنوبی دارد.

این مجموعه سالانه بیش از ۵/۱ میلیون دستگاه خودرو تولید و آنها را به ۱۵۰ کشور جهان صادر می‌کند. در صورت عملی شدن انتقال فعالیت‌های جنرال موتورز به نقطه‌ای دیگر، یکی از مقاصد احتمالی آدلاید استرالیا خواهد بود. هنر لن، از موسسه تحقیقاتی IHS آمریکا در این مورد می‌گوید که این موسسه دیگر چندان مطمئن نیست که کره جنوبی نقطه‌ای ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری و تولید باشد.

با این حال به نظر می‌رسد بروز جنگی احتمالی بیش از همه برای هیوندای و کیا گران تمام شود. این دو ظرف ۸ سال گذشته موفق شده‌اند درصد بالایی از تولیدشان را به نقاط دیگر دنیا، از جمله آمریکای شمالی منتقل کنند، اما هنوز ۵۸ درصد از کل خودروهای هیوندای و ۴۳ درصد از کل خودروهای کیا در کره جنوبی ساخته می‌شوند. خطر حتی تولیدات دو خودروساز موفق کره‌ای در آمریکای شمالی را هم تهدید می‌کند؛ چرا که قطعات و ملزومات خدمات پس از فروش آنها همچنان در کره جنوبی تولید می‌شوند. علاوه بر این دو خودروساز کره‌ای در مجموع ۷۰ درصد بازار داخلی را در اختیار خود دارند، اما این دو، در کنار اغلب کره‌ای‌ها چندان نگران این تهدیدات نیستند و آنها را جدی نمی‌گیرند. ۱۳ روز قبل، روز ۲۸ مارس و در کنفرانس خبری نمایشگاه خودروی سئول تهدیدات کره شمالی کمتر محل پرسش و پاسخ بود و حاضران ترجیح دادند به موضوعات اصلی نمایشگاه بپردازند. نمایندگان هیوندای و کیا حاضر نشدند به این پرسش که چقدر برای مقابله با جنگ و تبعات بعدی آن آماده‌اند، پاسخ دهند. سخنگوی یک خودروساز کره‌‌ای تنها گفت که خطر بروز فاجعه‌ای نظیر آنچه در ژاپن رخ داد بسیار ترسناک‌تر است تا رجزخوانی‌های رهبران کره شمالی، اما آقای اکرسون در گفت‌وگویی با شبکه CNBC آمریکا گفت که اگر جنگی در شبه جزیره کره رخ دهد، نه فقط جنرال موتورز که کل صنعت خودروی این کشور را در معرض نابودی قرار خواهد داد.

با این وصف صنعت خودرو در کره جنوبی همچنان در وضعیتی عادی به سر می‌برد؛ زیرا کره‌ای‌ها آموخته‌اند که در برابر تهدید صبور باشند و تا زمانی که اتفاقی نیفتاده تلاش را ادامه دهند. آمریکایی‌ها اما نگرانند و خود را محق می‌پندارند؛ چرا که به درستی نوک پیکان تهدید و جنگ را نشانه‌رفته به سوی خود و مواضع خود، چه نظامی و چه اقتصادی، می‌بینند.