گروه خودرو- تجهیز خودروها به استاندارد یورو ۴ و نصب دو کیسه هوا بر تمام محصولات تولیدی داخلی، استانداردهایی هستند که هنوز از جانب خودروسازان اجرا نشده است و با شروع سال ۹۲ نیز دیگر مهلتی برای اجرای آن وجود ندارد. گروه خودرو- تجهیز خودروها به استاندارد یورو ۴ و نصب دو کیسه هوا بر تمام محصولات تولیدی داخلی، استانداردهایی هستند که هنوز از جانب خودروسازان اجرا نشده است و با شروع سال ۹۲ نیز دیگر مهلتی برای اجرای آن وجود ندارد.

اما این در حالی است که احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا از بررسی طرحی در هیات دولت خبر داد که براساس آن مهلت جدیدی برای ادامه تولید خودروهای داخلی با یک کیسه هوا به خودروسازان ارائه خواهد شد. به گفته نعمت‌بخش قرار است با موافقت هیات دولت با این پیشنهاد، جدول زمان‌بندی جدیدی با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد برای تجهیز سواری‌های داخلی به دو کیسه هوا تدوین شود.

این در شرایطی است که فریدون بلغاری، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد در این رابطه می‌گوید: هنوز تصمیمی برای رفع ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای بدون ایربگ یا تک ایربگه گرفته نشده است. چراکه با شروع سال جدید مصوبه سال گذشته دولت برای ادامه تولید و شماره‌گذاری برخی خودروهای تک ایربگ یا بدون ایربگ تا پایان سال ۹۱ پایان یافته است. حال با توجه به ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهایی که مشکل ایربگ دارند، بلغاری به مشتریان این خودروها تاکید می‌کند که از خرید خودروهای تک ایربگ یا بدون ایربگ خودداری کنند؛ چرا که به علت ممنوعیت شماره‌گذاری این خودروها و روشن نبودن تکلیف آنها، دچار مشکل خواهند شد.

اما خودروسازان در حالی با توجیهاتی مانند نبود ایربگ به علت محدودیت‌های بین‌المللی از اجرای این استاندارد طفره می‌روند و باز هم مهلت می‌خواهند که به گفته بلغاری در حال حاضر چهار شرکت تولید کننده ایربگ در داخل کشور فعال هستند. بلغاری در این رابطه می‌گوید: چهار شرکت یاد شده سال گذشته طی جلسه‌ای با سازمان ملی استاندارد آمادگی خود را جهت تولید و تامین ایربگ اعلام کردند، اما خودروسازان به بهانه تحریم و افزایش قیمت خودرو از اجرای این الزام قانونی طفره می‌روند.

تولید خودروهای داخلی با دو ایربگ در حالی چند سالی است به تعویق افتاده که اجرای آن از ابتدای سال ۹۲ الزامی است. حال تا زمانی که شورای عالی استاندارد این قانون را تغییر ندهد، شماره‌گذاری خودروهای یک ایربگ متوقف خواهد ماند، مگر اینکه باز هم دولت از اختیارات خود استفاده کند و ماجرا را به نفع خودروسازان عقب بیندازد.