مژگان میرزایی - بازار خودروی کشور طی هفته گذشته همزمان با اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده و مصاحبه رییس سازمان گسترش مبنی بر تولید خودروی لوگان تا پایان آبان ماه شاهد کاهش قیمت و رکود خرید و فروش در بازار بوده است. هفته گذشته بسیاری از متقاضیان خرید خودرو با انتشار خبر عرضه لوگان در آبان ماه سال جاری در خرید خودرو تعلل کردند تا خودروی لوگان وارد بازار شود.

همچنین برخی دیگر از متقاضیان خرید خودرو با اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده از این طرح استقبال کردند که این امر موجب رکود و کاهش قیمت در بازار خودرو شده است.

بنابه گزارش خبرنگار ما، قیمت انواع خودروهای سواری در بازار خودرو در هفته گذشته با رکود همراه بوده است.

از سویی دیگر خودروهایی مانند پژو ۴۰۵، سمند و پرشیا که طی هفته‌های گذشته به دلایل مختلف مانند عرضه پایین در بازار یا وجود بازارهای صادراتی افزایش قیمت بسیاری داشتند، هفته گذشته با کاهش ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تومانی روبه‌رو بودند. برخی از فعالان بازار خودرو معتقدند که هفته گذشته بازار خودرو با یک رکود و کاهش قیمت همراه بوده است و ایران خودرو در این میان بیشترین کاهش قیمت را داشته است.

یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو در هفته‌های گذشته کاهش تولید و توزیع نامناسب خودرو در بازار بود.

خودروهای ۴۰۵ و سمند به دلیل کمبود تولید و همچنین به دلیل وجود بازارهای صادراتی در هفته‌های گذشته با افزایش تقاضا مواجه بودند ولی در دو هفته اخیر به دلیل کاهش تقاضا که به دلیل پایان تعطیلات تابستانی به وجود آمده است کمبود در بازار از بین رفته و توزیع خودرو تا حدودی متعادل شده است.

برخی از کارشناسان بازار خودرو دلیل کاهش قیمت و رکود بازار را اجرایی شدن طرح خروج خودروهای فرسوده عنوان کرده و می‌گویند: به دلیل اجرا شدن این طرح بازار خودرو دچار رکود شده و پیش‌بینی‌‌های صورت گرفته در خصوص رونق گرفتن بازار با اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده محقق نشد. آنها می‌گویند: از آغاز طرح تاکنون بازار خودرو به غیر از خودروهای فرسوده که در این روزها رونق بسیاری داشته از رونق چندانی برخوردار نبوده است.

یکی دیگر از فعالان بازار خودرو می‌گوید: خودروهایی که در طرح خروج خودروهای فرسوده به عنوان خودروهای جایگزین در نظر گرفته شده‌اند مانند پژو روا و پراید به دلیل استقبال بسیاری که از طرح خروج خودروهای فرسوده صورت گرفته و مناسب بودن شرایط این دو خودرو از نظر قیمتی با افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تومانی روبه‌رو بوده‌اند.