ابهام در ورود مگان به ایران

گروه خودرو- معاون خدمات پس از فروش شرکت گسترش خدمات پارس خودرو روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما در حالی از تحویل ۱۰۰دستگاه مگان به خریداران این خودروخبر داد که مدیرکل امور بین‌الملل وزارت صنایع و معادن، توجه به مقررات از پیش‌ تعیین‌شده برای ورود خودروی مگان به کشور را ضروری خواند. جهانبخش صفایی، معاون خدمات پس از فروش شرکت گسترش خدمات پارس‌خودرو روز گذشته ضمن بیان این مطلب که ۳۰نمایندگی خدمات پس از فروش خودروی مگان تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند، اظهار داشت که هم‌اکنون بیش از ۱۰۰دستگاه مگان به ثبت‌نام‌کنندگان پیش‌فروش این خودرو تحویل داده شده و واردات آن نیز به صورت CBU از کشور ترکیه انجام می‌شود.

صفایی‌ همچنین تاکید کرد که مشکل شماره‌گذاری مگان نیز حل شده و هم‌اکنون شماره‌گذاری‌ این خودرو بدون هیچ مانعی صورت می‌گیرد. در همین حال قادر سلیمانی مدیرکل امور بین‌الملل وزارت صنایع و معادن که برای اولین بار خبر توقف واردات مگان از ترکیه به کشورمان را داده بود، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن تکذیب سخنان صفایی اظهار داشت که هنوز دستوری مبنی‌بر لغو توقف واردات مگان از سوی این وزارتخانه صادر نشده است.

سلیمانی اضافه کرد که وزارت صنایع و معادن مطابق با اختیارات قانونی خود دستور توقف واردات مگان را داده و اگر نمایندگی مجوز ورود خودرو مذکور را اخذ کرده بایستی با مستندات به وزارت صنایع و معادن ارائه دهد. قادر سلیمانی در پاسخ به این پرسش که ورود مگان از چه زمانی آغاز و همچنین مذاکرات دو طرف در چه سطحی قرار دارد، اظهار داشت: زمان ورود مگان به کشور موکول به مذاکرات دو کشور است و هم اکنون نیز رایزنی‌ها ادامه دارد. وی ادامه داد: وزیر توسعه تجارت کشور ترکیه برای نهایی شدن مذاکرات، اعلام آمادگی کرده و قرار است وی در سفری به ایران و بازدید از گروه صنعتی ایران‌خودرو و مسائل و مشکلات به وجود آمده را با طرف ایرانی حل کند. مدیرکل بین‌الملل وزارت صنایع و معادن همچنین به این نکته اشاره کرد که وزیر توسعه تجارت کشور برای سفر به ایران اعلام آمادگی کرد و وزارت امور خارجه و وزارت صنایع و معادن مشغول بررسی و فراهم آوردن شرایط مناسب برای ورود وی می‌باشند. سلیمانی تاکید کرد که وی به طور حتم در بازدید از گروه صنعتی ایران‌خودرو و توانمندی‌های این شرکت رفع ابهام خواهد کرد.

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت صنایع و معادن بار دیگر «توقف ورود مگان به کشور» را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت که این وزارتخانه تا به امروز مجوزی برای ورود مگان به هیچ شرکت داخلی نداده است.

داستان جلوگیری از ورود مگان به ایران از آنجا شروع شد که ترکیه به بهانه ایراد در خدمات پس از فروش و گارانتی خودروی سمند از واردات این خودرو به کشورش جلوگیری کرد هر چند مقامات ایرانی دلایل ترکیه را در این زمینه قابل توجیه نخوانده و عنوان می‌کنند که خودروی سمند امتحان خود را حتی در کشورهای اروپایی پس داده است، اما این موضوع سطح مناسبات تجاری دو کشور را وارد مرحله جدیدی کرده است. از سویی دیگر برخی از مسوولان وزارت صنایع و معادن هرگونه ارتباط میان توقف واردات مگان به ایران و صادرات سمند به ترکیه را نفی و مشکل خدمات پس از فروش مگان را دلیل توقف واردات این خودرو می‌دانند دلیلی که ترکیه برای توقف ورود سمند به این کشور عنوان می‌کند. در همین حال وزیر صنایع و معادن نیز طی آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود که یکشنبه گذشته با خبرنگاران و رسانه‌های گروهی صورت گرفت، بار دیگر اظهار داشت که روابط تجاری کشور‌ها متناسب با سیاست کشور مقابل تعیین می‌شود و اگر ترکیه همچنان از ورود سمند به کشورش جلوگیری کند، ایران نیز از ابزار‌های لازم استفاده خواهد کرد. آنچه پیدا است در ورود بسیاری از کالا‌ها به خصوص کالا‌های صنعتی، سیاست‌گذاری وزارت صنایع و معادن بر اصل مشارکت تام ایران بنا نهاده شده، به خصوص در صنعت خودرو که صادرات، انتقال تکنولوژی و همچنین مشارکت ساخت در سند استراتژی توسعه صنعت خودرو بار‌ها مورد تاکید قرار گرفته است. مشکلات به وجود آمده با شرکت پژو و رنو، این دو شرکت فرانسوی نیز به قول مسوولان صنعتی کشور برپایه مصالح صنعت ایران مشخص شده است.