گروه خودرو - چندی پیش که اختلافاتی میان شرکت ایران خودرو و پژوی فرانسه بر سر صادرات پژو ۲۰۶ صندوقدار شکل گرفت، کمتر کسی فکر می‌کرد که همکاری ۱۵ ساله این دو شرکت با مخاطره جدی روبه‌رو شود. تنش‌های تازه بین این دو شرکت بیانگر آن است که پس از گذشت چند ماه این اختلافات نه تنها برطرف نشد بلکه مسائل دیگری ایجاد شده است، تا جایی که وزیر صنایع و معادن یک‌شنبه گذشته در جمع خبرنگاران به شرکت پژو اخطار داد که اگر این شرکت در تعاملات خود با ایران‌خودرو تجدید نظر نکند با استفاده از ابزارهایی که تحت اختیار وزارت صنایع و معادن است با این شرکت برخورد می‌کند.

به گفته وی آینده همکاری ایران با شرکت پژو منوط به نحوه برخورد این شرکت با برنامه‌های صادراتی و پایگاه‌های تولید خودرو ایران خودرو در خارج از کشور است. البته برخی از مسوولان شرکت ایران خودرو نیز قبلا به این نکته اشاره کرده بودند که در شرکت پژو عده‌ای شیطنت می‌کنند و در واقع نوعی دو دستگی در شرکت برای همکاری با ایران خودرو به وجود آمده است، به طوری که عده‌ای موافق با همکاری هستند و عده‌ای با مانع تراشی و تحت فشار گذاشتن مسوولان پژو قصد ایجاد اختلاف میان این دو شرکت بزرگ خودروساز را دارند.

میرزایی، معاون صادرات ایران خودرو نیز در گفت‌وگو با بخش فارسی بی‌بی‌سی از برخی اقدامات صورت گرفته توسط طرف فرانسوی ابراز نارضایتی کرده و افزوده‌ است: در حال حاضر احساس می‌شود که شرکت پژو در برخی موارد حضور شرکت ایران‌خودرو را در بازارهای صادراتی مغایر با منافع خودش می‌داند.

این گفته میرزایی نشان می‌دهد که پژو در خصوص برخی از اقدامات ایران‌خودرو مانند تولید۲۰۶ صندوقدار و ایجاد پایگاه‌های برون‌مرزی احساس خطر کرده است، چرا که ایران خودرو قصد دارد با صادرات سمند به کشورهای همسایه بخشی از بازار این کشورها را به دست آورد و از آنجایی که پژو نیز در این مناطق حضور دارد اقدام ایران خودرو می‌تواند بازار این شرکت را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

اما ایران خودرو تنها پایگاه تولیدکننده محصولات پژو در خاورمیانه است و بعید است شرکت پژو بخواهد تولید و بازاری را که از طریق ایران برای محصولاتش به وجود آمده است به راحتی از دست دهد و عاقلانه این است که تلاش کند تا روابط خود را به حالت عادی برگرداند.

آنچنان که دیگر رقیب هموطنش یعنی رنو نیز ایرادات مسوولان ایرانی را بر سر قرارداد ال-۹۰ پذیرفت و برای تولید این خودرو سرمایه‌گذاری کرد. همچنین قادر سلیمانی، مدیرکل امور بین‌الملل وزارت صنایع و معادن روز گذشته به ایسنا گفت: شرکت پژو بر سر راه پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ تولید شده در ایران مانع ایجاد می‌کند و شرکت ایران خودرو در حال مذاکره با پژو است تا بتواند محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کند و از مخالفت‌های خود و ایجاد محدودیت در بازارهای جدید صادراتی دست بردارد.