صدرنشینان و قعرنشینان مردادماه
گروه خودرو- شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حالی جدیدترین گزارش مربوط به سطح کیفی خودروهای داخلی را منتشر کرده که آمارهای این شرکت گویای آن است که در مرداد ماه نیز رده‌بندی کیفی خودروها نسبت به ماه‌های گذشته تغییر چندانی نداشته است. در این گزارش که به مرداد ماه مربوط می‌شود و در آن 23 خودرو تولید داخل مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته، باز هم خودروهای مونتاژی ژاپنی رده‌های ابتدایی جدول را به خود اختصاص داده‌اند و فرانسوی‌ها نیز در رده‌های بعدی جای دارند.

خودروهای چینی نیز به طور نسبی وضع پیشین خود را حفظ کرده و رده‌های میانی و البته رو به انتهای جدول را در اختیار گرفته‌اند.
پرایدها نیز همچنان در سه رده انتهایی جدول جا خوش کرده‌اند و همچنین تفاوت کیفی بین تندر-90 های ایران خودرو و پارس‌خودرو نیز هنوز پابرجا است. در آمار مرداد ماه، پژوپارس تولید ایران خودرو مرکز مورد ارزیابی کیفی قرار نگرفته که این موضوع شاید با تولید محدود آن در جاده مخصوص در ارتباط باشد. به جز پارس البته نام بسیاری از دیگر خودروهای داخلی نیز در رده بندی کیفی مرداد‌ماه به چشم نمی‌آید که در این بین می‌توان به هیوندایی ورنا، چری ویانا، لیفان 520 و سایپا132 کاشان اشاره کرد.
اما ۲۳ خودرو تحت بررسی مردادماه نیز مانند گزارش‌های قبلی در همان نه معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ مورد ارزیابی قرار گرفته و بر اساس مجموع نمرات منفی کسب شده، در رده‌های اول تا بیست و سوم جا خوش کرده‌‌اند.
بنا به تعریف شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (تهیه‌کننده گزارش کیفی خودروهای داخلی)، هر خودرویی که مجموع نمرات منفی آن بین صفر تا 120 شده، در گروه «خیلی خوب» جای گرفته و در گزارش تیر ماه چون نمره منفی هیچ محصولی به بالای 120 نرسیده، همه خودروهای ارزیابی شده «خیلی خوب» به حساب می‌آیند. در واقع طبق گزارش‌های این شرکت تمام خودروهای تولید داخل از تینای 87 میلیونی گرفته تا پراید 11 میلیونی، خودروهایی «خیلی خوب» به حساب می‌آیند.
تداوم امپراتوری ژاپنی‌ها
به سراغ آمار برویم و ببینیم اوضاع کیفی خودروهای داخلی در ماه داغ تابستان به چه شکل بوده است. باز هم مانند رده‌بندی ماه‌های گذشته، مونتاژی‌های ژاپنی حائز برترین کیفیت شده‌اند و در این بین نیسان تیانا همچنین بالاترین سطح کیفی را به خود می‌بیند. این محصول مونتاژی پارس خودرو که هم اکنون گران‌ترین خودرو داخلی به شمار می‌رود و چندی پیش در تشریفات شانزدهمین اجلاس سران غیرمتعهدها نیز به کار گرفته شد، تنها در معیار رنگ نمره منفی به خود می‌بیند. مزدا3 نیز که در گروه بهمن به مونتاژ می‌رسد و اتفاقا قیمت بالایی دارد، در حالی رده دوم را به خود اختصاص داده که 15 نمره منفی در بخش رنگ کسب کرده است. همچنین مزدا2 به عنوان دیگر بهمنی جدول توانسته همین نمره منفی را کسب کند و با این حساب باید آن را در کنار مزدا3 در رده دوم قرار داد. پس از مزدا2 در رده چهارم جدول به ماکسیما برمی‌خوریم، خودرویی که 16 نمره منفی دارد و این نمره در معیارهای تزئینات، بدنه و رنگ به دست آمده است. ماکسیما نیز مانند تیانا در اجلاس سران شرکت داشت و هم اکنون یکی از گران‌ترین خودروهای داخلی به حساب می‌آید.
پس از این محصول، تک شاسی بلند مونتاژی ایران خودرو در رده پنجم جای گرفته است. سوزوکی گرندویتارا که اتفاقا آن هم جزو محصولات گران قیمت بازار خودرو ایران به شمار می‌رود، در سه معیار تزئینات، بدنه و رنگ حائز نمره شده است.
206 از تندر گذشت
اما مگان دیگر خودرو استفاده شده در ناوگان تشریفات اجلاس سران، در حالی رده ششم جدول را به خود اختصاص داده که در تزئینات، بدنه، صداهای غیرعادی و رنگ نمره منفی به خود می‌بیند. مگان را باید بهترین فرانسوی بازار خودرو ایران دانست؛ زیرا نسبت به سایر هموطنانش نمرات منفی کمتری دارد. پس از مگان به پژو ۲۰۶ صندوقدار در رده هفتم جدول برمی‌خوریم، خودرویی که توانسته کیفیت بهتری را نسبت به تندر-۹۰ها کسب کند. این محصول در چهار معیار تزئینات، نفوذ آب، بدنه و رنگ نمره منفی به خود می‌بیند که بیشترین آن به بدنه مربوط می‌شود. دیگر مدل ۲۰۶ یعنی ۲۰۶ هاچ‌بک نیز چهار رده پایین‌تر قرار گرفته و تنها در معیارهای ترمز، تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب نمره منفی ندارد. اما رده‌های هشتم و دهم رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی به تندر-۹۰ ها رسیده و این در حالی است که تندر پارس خودرو توانسته با تفاوت امتیازی بسیار اندک بالاتر از همتای ایران خودرویی اش بایستد. این دو البته هنوز هم در جزئیات کیفی با یکدیگر تفاوت دارند؛ به نحوی که نمرات منفی متفاوتی در معیارهای ۹گانه کسب کرده‌اند.
رده بین تندر-90 را اما هیوندایی آوانته به خود اختصاص داده و این در حالی است که فقط در سیستم تعلیق، بدنه و رنگ نمره منفی به خود می‌بیند.
اما در رده دوازدهم جدول به یک چینی به نام MVM مدل ۵۳۰ برمی‌خوریم که به جز سیستم موتور در باقی معیارها نمره منفی دارد. دیگر محصول چینی جدول لیفان نام دارد که رده هفدهم را به خود اختصاص داده و به جز نفوذ آب در سایر معیارها نمره منفی کسب کرده است. MVM مدل X۳۳ نیز به عنوان دیگر میهمان چینی جدول کیفی خودروهای داخلی، در رده هجدهم قرار دارد و به جز ترمز، صداهای غیرعادی و نفوذ آب در دیگر معیارها نمره منفی به دست آورده است. MVM مدل ۱۱۰ هم که رده بیستم را در اختیار دارد، به جز ترمز و نفوذ آب در باقی معیارها نمره منفی کسب کرده است. این خودرو البته بیشترین نمرات منفی را در معیارهای سیستم موتور و صداهای غیرعادی به خود می‌بیند.
پارس بالاتر از سمند
اما طبق جدول کیفی، پژو پارس خراسان توانسته با کسب نمره منفی کمتر، کیفیت بهتری را در مقایسه با سمند و ۴۰۵ کسب کند و این در حالی است که فقط در نفوذ آب نمره منفی ندارد. پژو ۴۰۵ خراسان نیز که پشت سر پارس قرار گرفته فقط در ترمز نمره منفی ندارد. این محصول البته مشترکا با پراید ۱۳۱ سایپا کمترین کیفیت در بخش تجهیزات الکتریکی شده است.
در رده پانزدهم جدول اما با سمند روبه‌رو می‌شویم، خودرویی که فقط آب در آن نفوذ نمی‌کند. سمند البته حائز بیشترین نمره منفی در معیار سیستم تعلیق بین کل خودروهای تحت ارزیابی شده است. پژو 405 تولید تهران هم به عنوان عضو شانزدهم جدول رده‌بندی کیفی، به جز نفوذ آب در تمام معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین آن به تزئینات مربوط می‌شود.
کیفیت تیبا و پراید
اما به سراغ تیبا و پراید برویم و ببینیم این محصولات سایپا چه کارنامه کیفی از خود در مرداد ماه به جا گذاشته‌اند. تیبا که در گزارش قبلی در تمام معیارها نمره منفی داشت، طی ارزیابی مرداد ماه توانسته در دو معیار بدون عیب باشد. این محصول نوزدهم عضو جدول به شمار می‌رود و بالاتر از پراید و MVM مدل 110 قرار گرفته، صداهای غیرعادی ندارد و آب و در آن نفوذ نمی‌‌کند. بیشترین نمره منفی تیبا به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود.
در بین پرایدها نیز مدل ۱۳۱ در حالی رده بیست و یکم جدول را به خود اختصاص داده که در تمام معیارها نمره منفی دارد و بیشترین آن نیز به بدنه مربوط است. این خودرو همچنین به جز معیار تجهیزات الکتریکی، در بخش ترمز نیز کمترین کیفیت را به خود می‌بیند. پراید ۱۳۲ هم که در رده بعدی جای گرفته نه تنها در تمام معیارها نمره منفی دارد بلکه کمترین کیفیت را نیز در بخش تزئینات به خود اختصاص داده است. البته طبق آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، بیشترین آب نیز در این مدل از پراید نفوذ می‌کند.
آخرین عضو جدول کیفی مرداد ماه نیز پراید 131 تولید پارس خودرو است که وضع چند ماه گذشته خود را حفظ کرده است. این محصول که ظاهرا میهمان همیشگی انتهای جدول به حساب می‌آید، در تمام معیارها نمره منفی به خود می‌بیند. این محصول البته دو رکورد نیز از خود به جا گذاشته، به نحوی که در بدنه و رنگ بیشترین نمرات منفی را بین تمام خودروهای تحت ارزیابی مرداد ماه به خود اختصاص داده است. بیشترین نمره منفی پراید 131 پارس خودرو به بدنه آن مربوط می‌شود.