گروه خودرو- روز گذشته رییس کل گمرک ایران در نشستی مطبوعاتی در حالی از افزایش ۲۹ درصدی واردات خودرو طی پنج ماهه گذشته خبر داد که واردکنندگان از مردادماه سال جاری به طور رسمی از دریافت ارز مرجع محروم بودند. هر چند بسیاری از شرکت‌های معتبر واردکننده خودرو به کشور عنوان می‌کنند که از ابتدای سال جاری با توجه به سیاست‌های ارزی دولت موفق به دریافت ارز دولتی نشدند؛ اما ماه گذشته که دولت جدول اولویت‌بندی کالاهای مشمول ارز دولتی را تدوین کرد واردکنندگان به طور رسمی از دریافت ارز مرجع محروم شدند. با این حساب بسیاری از فعالان بازار خودروهای خارجی معتقدند که بازار خودروهای مذکور با توجه به تدوین جدول تهیه شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت طی ماه‌های آینده با کمبود قابل توجهی روبه‌رو خواهد شد. بر همین اساس رییس کل گمرک ایران در نشست دیروز خود همچنین عنوان کرده که در پنج ماهه گذشته بیش از ۱۵ هزار و ۷۵۶ دستگاه خودرو به ارزش ۳۴۱ میلیون دلار وارد کشور شده است.

اما آمار تهیه شده توسط گمرک ایران طی پنج ماهه گذشته گویای آن است که در این مدت صادرات خودرو برای اولین بار بر واردات پیشی گرفته است به طوری که در مدت مذکور ۲۴ هزار و ۳۶۴ دستگاه خودرو از کشور صادر شده که نسبت به سال قبل، از رشد ۷۶ درصدی برخوردار شده است.

بر اساس آمارهای مذکور ارزش صادرات این تعداد خودرو ۱۳۷ میلیون دلار عنوان شده است.

در این زمینه هر چند آمار واردات قطعه هنوز اعلام نشده اما رییس کل سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرده که طی پنج ماه گذشته روند واردات قطعات خودرو عادی بوده است، این در حالی است که طی ماه‌های اخیر خودروسازان یکی از دلایل کاهش تولید خودرو را نبود قطعات مورد نیاز ذکر می‌کنند. محدویت‌های بین‌المللی که از ابتدای سال جاری شدت پیدا کرده علاوه بر اینکه نقل و انتقالات ارزی را با دشواری‌هایی مواجه کرده، منجر به محدودیت‌هایی در واردات قطعه نیز شده است.