توقیف بیش از 2هزار خودرو با پلاک غیرمجاز در کشور

ایسنا- جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به این که مهلت تعویض پلاک خودروها با عدد سمت راست یک و خودروهای مدل‌های ۸۱ و ۸۲ به اتمام رسیده است، گفت: بیش از ۲‌هزار خودرو با پلاک غیرمجاز به دلیل عدم مراجعه به مراکز تعویض پلاک در تهران توقیف، جریمه و به پارکینگ منتقل شدند. سردار هادیانفر با بیان این مطلب افزود: حدود ۳۳۷‌هزار پلاک‌ غیرملی با عدد سمت راست ۲ نیز تنها تا ۲۰ تیر ماه سال‌جاری برای تعویض مهلت دارند.

وی با اشاره به این که پلاک خودروهای غیر پلاک ملی با عدد سمت راست «یک» و همچنین مدل‌های ۸۱ و ۸۲ غیرمجاز است، گفت: ماموران راهنمایی و رانندگی نسبت به توقیف و جریمه ۱۳۰‌هزار ریالی این خودروها و انتقال آنها به پارکینگ اقدامات خود را آغاز کرده‌اند.

به گفته وی تا کنون ۷۵‌درصد خودروهای با پلاک سمت راست یک برای تعویض به مراکز مراجعه کرده‌اند.

تعویض پلاک در سال‌جاری ۶۴‌درصد افزایش یافت

سرهنگ غلامی، رییس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا نیز گفت: تعویض پلاک در دو ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۶۴‌درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، حدود ۳‌میلیون پلاک غیرفرسوده قدیمی، لیزری و کشوری در کشور وجود دارد که راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی بر اساس طرح تدوین شده طی ۹ مرحله تا پایان سال این پلاک‌ها را تعویض خواهد کرد لذا با توجه به مهلت محدود، تمدیدی در کار نخواهد بود. وی با اشاره به این که مالکان خودروهایی که در مهلت تعیین شده برای تعویض پلاک مراجعه کنند تا ۳‌میلیون ریال جریمه خود را می‌توانند به پلاک ملی منتقل و از پرداخت عوارض شهرداری و ارائه برگه معاینه فنی معاف خواهند بود، وی همچنین با اشاره به اینکه بستگان درجه یک آنها نیز می‌توانند برای تعویض پلاک اقدام کنند، خاطرنشان کرد: در صورتی که این دسته از خودروها پس از پایان مهلت مراجعه کنند از این تسهیلات برخوردار نخواهند بود.

وی در خصوص شرایط و مدارک لازم جهت تعویض پلاک گفت: بر این اساس در طرح جدید حضور مالک یا نماینده قانونی وی و یا بستگان درجه یک (پدر، مادر، همسر، فرزند)، ارائه اصل و یا المثنی سند فروش کارخانه سازنده در صورتی که نقل و انتقال مالکیت صورت گرفته ارائه اصل یا رونوشت بنچاق (آخرین سند محضری به نام مالک کافی است)، اصل شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه و در صورت فقدان شناسنامه مالکیت خودرو، ارائه یک نوبت آگهی فقدان شناسنامه در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار، ارائه اصل کارت مشخصات وسیله نقلیه (در صورت فقدان کارت مشخصات ارائه خدمات تعویض پلاک با اخذ تعهد قبول مسوولیت کشف هرگونه فساد در مرکز تعویض پلاک بلامانع است)، شناسنامه مالک، کد پستی و کد ملی و ارائه فیش بانکی به مبلغ ۲۵۰‌هزار ریال موضوع بند «ب» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور الزامی است.

غلامی خاطرنشان کرد: به منظور سرعت بخشیدن در واریز مبلغ مذکور، مالکین می‌توانند مبلغ یاد شده را به شماره حساب ۹۵۸۸۸ نزد بانک ملی شعبه حساب‌های دولتی از قبل پرداخت کرده و رسید آنرا همراه داشته باشند. وی تاکید کرد: برای تعویض پلاک ارائه گواهی عدم خلافی معتبر از اجراییات راهنمایی و رانندگی نیز الزامی است. وی در خصوص مراکز خدمات نقل و انتقال خودرویی در تهران گفت: ۵ مرکز خدمات خودرویی در تهران شامل مرکز آزادی به نشانی میدان آزادی، اول جاده مخصوص کرج، بعد از فروشگاه رفاه، نبش خیابان بیمه ۲ (مخصوص جانبازان و معلولان) تلفن ۱۷ - ۴۶۷۱۱۱۵، خاوران به نشانی کیلومتر ۱۰ جاده خاوران بعد از سه راه خاورشهر. تلفن۳۶-۷۴۷۱۳۳۰ - ۰۲۲۱، مرکز المپیک به نشانی دهکده المپیک،انتهای بزرگراه همت، جنب دانشگاه علوم انتظامی، مرکز شهید نواب صفوی به نشانی بزرگراه نواب صفوی، بلوار جوانه، مهران جنوبی، شماره تلفن: ۵۵۶۷۴۵۴۶ و میثم به نشانی جاده مخصوص کرج، کیلومتر ۱۷ خیابان داروپخش خیابان روزداور به شماره تلفن۲۸۳۶۰۰۰ - ۰۲۶۲ آماده ارائه خدمات است.