گروه خودرو- مالیات حقوق ورودی خودرو در سال ۸۵ برای اولین بار طی سال‌های گذشته ۱۰۰درصد محقق شد. این گزارش روز گذشته در حالی از سوی سازمان امور مالیاتی منتشر شد که رییس جمهوری در مراسم افتتاح خط تولید موتور ملی در سال گذشته خودروسازان را تشویق به تولید خودروی ملی یا برند داخلی کرده و عنوان کرد که از این پس نباید خودروهای خارجی در ایران مونتاژ شود.

حال در دولت نهم برای اولین بار برخلاف سال‌های گذشته مالیات ورودی خودرو به طور ۱۰۰درصد محقق شده است.

این در حالی است که حذف بدون برنامه مونتاژ خودروهای خارجی و واردات خودرو نه تنها کاهش درآمد دولت را در پی خواهد داشت بلکه تنوع خودرو نیز در داخل کشور کاهش و حق انتخاب از متقاضیان سلب خواهد شد.

در سال گذشته و با افزایش واردات خودرو به دلیل لوکس بودن خودروهای وارداتی و هم‌قیمت بودن آنها با خودروهای هم تیپ خودروهای داخلی، بیشتر متقاضیان متمایل به خرید خودروهای خارجی شدند که این امر در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.طی سال گذشته شرکت تویوتا بیشترین خودرو را به ایران صادر کرد که با توجه به قیمت و کیفیت آن این خودرو با استقبال مردم مواجه شد.

شرکت هیوندای نیز در سال ۸۵ سهم قابل توجهی از بازار خودرو خارجی در ایران را در اختیار خود گرفت و توانست تا حدودی نظر متقاضیان خودروهای خارجی را به خود جلب کند.حجم بالای مونتاژ و واردات خودرو در سال ۸۵ منجر به افزایش درآمد دولت شد.محمود شکری معاون عملیاتی سازمان امور مالیاتی کشور روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در این خصوص عنوان کرد: برای اولین بار در سال ۸۵ مالیات حقوق ورودی خودرو ۱۰۰درصد محقق شد.

وی در ادامه تصریح کرد: بدین ترتیب وصولی درآمد دولت نسبت به پیش‌بینی امور مالیاتی ۱۰۰درصد محقق شد، اما نسبت به مبلغ مندرج در قانون بودجه حدود ۲/۹۳درصد تحقق پیدا کرده است.