گروه خودرو- آمارهای ارائه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران حکایت از رشد واردات خودرو در دو ماه اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه پارسال دارد. طبق آمارهای موجود طی دو ماه اول سال‌جاری ۴هزار و ۷۵۲ خودروی سواری وارد کشور شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال ۸۵ این تعداد یک‌هزار و ۸۱۵ خودروی سواری بود. براساس این گزارش در دو ماه اول سال‌جاری ارزش سواری‌های وارداتی ۸۸میلیون و ۷۵۳هزار و ۶۶۸دلار بوده است.

اما در مدت مشابه سال ۸۵ ارزش خودروهای سواری وارداتی ۳۵میلیون و ۷۴۱هزارو ۶۸۹دلار بود.

بنابر آمار ارائه شده واردات خودروی سواری در دو ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه ۸۵ حدود ۲۶۱درصد افزایش یافته است.

واردات خودرو طی دو ماه اول سال‌جاری در حالی رشد ۲۶۱درصدی را تجربه می‌کند که امسال بر خلاف سال‌های گذشته تعرفه واردات خودرو کاهش نیافت و همان تعرفه ۹۰درصدی برای واردات خودرو در نظر گرفته شد.

اما سال ۸۵ شاید تنها سال تحقق درآمد دولت از محل مالیات واردات خودرو بود. طبق اخبار منتشر شده درآمد دولت از محل مالیات واردات خودرو در سال ۸۵ به ۴تریلیون و ۳۰میلیارد ریال رسید. این در حالی است که این رقم در سال ۸۴ معادل ۲تریلیون و ۵۸۸میلیارد ریال بود. به عبارت دیگر درآمد دولت از محل مالیات واردات خودرو در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ حدود ۵۶درصد رشد نشان می‌دهد.

همچنین طی سال گذشته ۱۰۱درصد از رقم مصوب بودجه‌ای دولت از واردات خودرو محقق شده است. مالیات واردات خودرو جزو درآمدهای غیر مستقیم، مالیاتی دولت به شمار می‌رود.