خودروهای دیزلی به بازار می‌آیند

ایسنا- دو شرکت بزرگ خودروساز ایرانی تحقیقات برای تولید خودروهای دیزلی سواری را آغاز کرده‌اند. تحقیقات برای طراحی و تولید موتورهای دیزلی جدید سواری آغاز شده و از سویی خودروسازان هم قصد دارند در صورت بر طرف شدن موانع قانونی و تامین سوخت دیزل مناسب به تولید موتورهای دیزلی برخی شرکت‌های خارجی همکار در صنعت خودرو ایران بپردازند.

عباس کاظمی، مدیر عامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، هم گفته که براساس توافقنامه‌ای که بین این شرکت و ایران خودرو منعقد شده است تا سال ۱۳۹۰، خودروهای دیزلی به بازار خواهند آمد و تامین دیزل مطلوب و مرغوب برای سوخت آنها نیز بر عهده پالایشگاه‌ها خواهد بود.

از طرفی تحقیقات برای تولید این موتورها هم اکنون در مراکز تحقیقاتی ایران خودرو آغاز شده و در همین حال شرکت سایپا نیز به دنبال تولید خودروهای سواری دیزلی است.

نجم الدین، مدیرعامل مگاموتور، در این باره گفته است: ما هم اکنون آمادگی تولید موتور‌های دیزلی سواری را داریم و منتظریم که ممنوعیت استفاده از این موتور‌ها برطرف شود تا تولید انبوه این موتور‌ها را آغاز کنیم. البته اگر امکان تولید داخل به وجود نیاید، با توجه به تقاضا در بازارهای صادراتی، تولید انبوه این موتورها آغاز می‌شود.

موتور‌های کنونی دیزلی در شرکت مگاموتور ۱۱۰ اسب بخار قدرت دارند و گشتاور‌ آن نیز ۲۲۰ نیوتن متر است که گشتاور بالایی محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که ۴۰درصد گشتاور این موتور نسبت به موتور بنزینی مشابه عملکرد بهتری دارد، زیرا راندمان بالای مصرف سوخت این موتور ۳۰درصد پایین‌تر از موتورهای بنزینی است و به همین نسبت نیز ۳۰درصد آلودگی کمتری ایجاد می‌کند.

بنا بر مطالعات انجام ‌شده به‌طور متوسط استفاده از موتورهای دیزلی به جای موتورهای بنزینی ۳۰‌درصد صرفه‌جویی در پی دارد. ضمن این که خودروهای دیزلی بین ۲۰ تا ۶۵‌درصد سوخت کمتری مصرف می‌کنند. امروزه در خودروهای سواری دیزلی مصرف چهار لیتر گازوئیل به ‌ازای هر ۱۰۰کیلومتر معمول است، ولی در خودروهای سواری بنزینی مصرف شش لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر ایده‌آل‌ترین حالت است. در همین حال مسولان وزارت نفت معتقدند که با امکانات موجود و همچنین با توجه به ذخایر عظیم گاز کشور تصمیم گرفته شده که استراتژی سوخت کشور با توجه به مطالعات انجام شده بر روی گاز متمرکز شود.

برای دیزلی کردن خودروها به گازوئیل با کیفیت بالا و گوگرد پایین نیاز است و پالایشگاه‌های ایران تنها برای تولید روزانه ۱۰۰هزار لیتر گازوئیل کم‌گوگرد ظرفیت دارند که برای رفع این مشکل به تاسیس پالایشگاه جدید به تعداد زیاد نیاز است.

برخلاف تصور عموم که خودروهای دیزلی دودزا هستند، گازوئیل کم‌گوگرد پاک‌تر از بنزین است. به عنوان نمونه میزان تولید دی‌اکسید‌کربن در خودروهای دیزلی به اندازه ۲۴ درصد و اکسید‌کربن به‌میزان ۳۰‌درصد کاهش می‌یابد.

بازده حرارتی موتورهای بنزینی در حدود ۲۶‌درصد است، حال‌ آن که این بازده در موتورهای دیزلی ۴۲‌درصد گزارش شده است.

موتورهای دیزلی ۲۰‌درصد افزایش گشتاور و ۲۵‌درصد افت قدرت موتور نسبت به موتورهای مشابه بنزینی دارند و به دلیل آلودگی و مصرف کم، بیش از ۵۰‌درصد خودروها در آلمان و فرانسه دیزلی هستنند. هم اکنون بیش از نیمی از خودروهای سواری اروپا به دلیل مصرف کم خودروهای دیزلی از سوخت گازوئیل استفاده می‌کنند.