بذرپاش آمد، مگان تولید شد

گروه خودرو- آنچه از اظهارنظر مسوولان وزارت صنایع و معادن می‌توان دریافت این است که کلید حل مشکل تولید خودروی مگان در ایران تنها منوط به سفر هیات ترکی به کشورمان است. اما تا به امروز نه تنها از هیات حل و فصل کننده ترکی خبری نیست بلکه مسوولان پارس خودرو نیز روز گذشته به طور رسمی از تولید انبوه این خودروی پردردسر تا پایان آبان‌ماه خبر دادند. اینکه چه موضوعی منجر به عقب‌نشینی وزارت صنایع و معادن از موضع خود نسبت به تولید مگان شده سوالی است که هنوز پاسخی برای آن نمی‌توان دریافت. اما آنچه مشخص است مهرداد بذرپاش، مدیرعاملی که تنها چند ماهی است بر مسند مدیرعاملی شرکت پارس خودرو نشسته، قدرت تحقق وعده‌های خود را دارد. طی هفته گذشته دو خبر ضد و نقیض از تولید مگان در سطح رسانه‌ها منتشر شد.

خبر اول مربوط به اظهارنظر حسن کابلی، مدیرکل صنایع ماشین‌سازی نیرو محرکه وزارت صنایع و معادن بود که بر سیاست‌های وزارت متبوعش مبنی بر حمایت از تولید داخل حتی با پیش شرط جلوگیری از سرمایه‌گذاری خارجی اصرار ورزیده وی عنوان کرده که راه‌اندازی خط تولید مگان در ایران منوط به برطرف شدن تمامی مشکلات اجرایی و فنی این پروژه است.

وی افزوده است که مشکلات اجرایی خودرومگان هنوز حل نشده و کماکان باقی است و تا زمانی که تمام این مشکلات برطرف نشود خط تولید مگان راه‌اندازی نخواهد شد. اما خبر دوم مربوط به مهرداد بذرپاش مدیرعامل پارس خودرو در جمع سهامداران این شرکت بوده که بر تولید انبوه مگان طی آبان‌ماه سال‌جاری تاکید کرده است.

هر چند این تناقض‌گویی‌ها که از مقاومت وزارت صنایع و معادن و پافشاری پارس خودرو بر تولید مگان حکایت داشت در رسانه‌ها منتشر شد، اما توضیحی در مورد این تناقض‌ها به رسانه‌ها داده نشد.

آنچه پیداست مهرداد بذرپاش منافع شرکت تحت مدیریتش را فدای «جلوگیری از صادرات چند دستگاه سمند» نکرده و بر تولید این خودرو که به اعتقاد برخی از کارشناسان تنها خودروی ۵ستاره ایران است اصرار دارد. شرکت پارس‌خودرو از مدت‌ها قبل نسبت به تجهیز و راه‌اندازی خط تولید مگان اقدام کرده بود حتی واحدهای خدمات پس از فروش خودروی مذکور قبل از تولید نیز راه‌اندازی شد اما از تولید خبری نبود. بلاتکلیفی در تولید مگان روزانه ضرر قابل توجهی را متوجه پارس‌خودرو می‌کرد، حال خط تولید این خودرو از آبان ماه و به طور رسمی آغاز می‌شود.

مگان ۱۶۰۰ سی‌سی تا آبان امسال به تولید انبوه می‌رسد

با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، حداکثر تا آبان ماه سال‌جاری تولید انبوه خودرو مگان ۱۶۰۰ سی‌سی در شرکت پارس خودرو آغاز خواهد.

روابط عمومی‌ پارس خودرو روز گذشته با اعلام این خبر افزود: به دنبال نصب و راه‌اندازی تجهیزات خاص تولید خودرو مگان در سالن‌‌های تولید شرکت پارس خودرو و پس از دریافت تاییدیه رعایت استاندارد‌های ایمنی اجباری از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و تاییدیه استاندارد میزان آلاینده‌های خروجی از سازمان حفاظت از محیط‌زیست، تاییدیه EVIP این خودرو نیز از شرکت رنو در روز ۱۶ خرداد دریافت شد.

براساس این گزارش، خودرو مگان ۱۶۰۰ سی‌سی به عنوان اولین مدل از چهار مدل موردنظر مگان جهت تولید در شرکت پارس خودرو، با هدف رسیدن به حدود ۶۰‌درصد میزان ساخت داخل شامل تولید بدنه، رنگ و مونتاژ مجموعه موتور و گیربکس (مشابه خودرو تندر ۹۰) و برخی قطعات و مجموعه‌های دیگر انتخاب شده است. سه مدل دیگر شامل مگان ۱۶۰۰ سی‌سی لوکس، مگان ۲۰۰۰ سی‌سی، با گیربکس معمولی و اتومات است.

این خودرو با مصرف کمتر از شش لیتر در ۱۰۰‌کیلومتر در سیکل اتوبان ۳/۵لیتر در ۱۰۰‌کیلومتر از جمله معدود خودرو‌هایی است که در این کلاس می‌تواند از سیاست‌های تشویقی تبصره ۱۳ استفاده کند. به‌رغم میزان مصرف سوخت پایین، موتور ۱۶ سوپاپ (K۴M) مجهز به مکانیزم زمان‌بندی متغیر این خودرو، قابل رقابت با موتور‌های مشابه بوده و میزان آلاینده‌های خروجی خودرو در وضعیت بسیار مناسب استاندارد یورو ۳ (بالاتر از استاندارد مصوب یورو ۲) و با قابلیت ارتقا به شرایط استاندارد یورو ۴ است.

این گزارش می‌افزاید: خودرو مگان به دلیل ایمنی و کیفیت قابل قبول، از جمله پرفروش‌ترین خودرو‌های روز اروپا است. استفاده از سیستم‌های جدید ترمز ABS به همراه سیستم ترمز اضطراری (EBD)، تقسیم مناسب و بهینه نیروی ترمزی در چرخ‌های جلو و عقب (EBV)، کنترل دینامیکی (ESP) و تعداد مناسب کیسه هوا (Airbag) گواه این مطلب هستند. بدیهی است این خودرو مطابق آخرین استاندارد‌های روز اروپا تولید می‌شود. همچنین استفاده از سیستم جعبه فرمان الکتریکی (ESP) با مزایای کاهش مصرف سوخت، کوچک‌تر شدن ابعاد موتور، عملکرد عالی در دما‌های مختلف نیز قابل ذکر است.