خبرگزاری موج - فولکس واگن آلمان با تولید روزانه دو‌هزار دستگاه خودرو پر فروش ترین خودروساز اروپا به شمار می‌آید. این خودروساز جهانی محصولات خود را در سه قاره تولید و در همه کره خاکی به فروش می‌رساند. فولکس واگن با تولید دو‌هزار دستگاه خودرو در روز و با تنوع گسترده محصولات، خود را در ردیف برترین خودروسازان جهان جای داده است. خودروساز آلمانی پا را از بازار منطقه‌ای اروپا فراتر نهاده و به دنبال غلبه بر قدرت‌های برتر صنعت خودروسازی در بازارهای بزرگ جهانی است.

فولکس واگن همواره سرآمد پر فروش ترین خودروسازان اروپا بوده است. هم اکنون فولکس واگن در اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و آسیا محصولات خود را تولید کرده و در ۱۵۰ کشور جهان به فروش می‌رساند.

تنوع خارق العاده محصولات فولکس واگن توجه هر خریداری را در هر نقطه جهان به خود جلب می‌کند. خودروهای ارزان برای آمریکای جنوبی، خودروهای بزرگ و جادار برای آمریکای شمالی و ده‌ها مدل و طرح دیگر نشان از توجه عمیق فولکس واگن به نیازهای بازارهای جهانی است و این همان کلید موفقیت شرکت آلمانی است.

تولید در یک کشور و عرضه یک نوع محصول به نقاط مختلف جهان دیگر در میان خودروسازان بزرگ جهان معنایی ندارد. آنها حتی یک مدل را بطور مشابه در دو بازار مختلف به فروش نمی‌رسانند. چراکه نیازها و خواسته‌های خریداران از کشوری به کشوری دیگر تفاوت دارد.

درآمد سرانه مردم در آمریکای جنوبی به مراتب کمتر از اروپا و آمریکای شمالی است. اگر خودروسازی محصولات خود را تنها برای فروش در اروپا و آمریکای شمالی طراحی و تولید کند، دیگر سهمی‌ در بازار آمریکای لاتین نخواهد داشت.

از طرفی خودروسازی همچون هیوندای کره که تمام محصولات خود را در رده کلاس B و C تولید می‌کند، در صورت عدم موفقیت در بازار کشورهای جهان سوم دیگر شانسی برای رقابت در بازارهای لوکس و پردرآمد جهان نخواهد داشت. هم اکنون تنها ضعف هیوندای در برابر تویوتا، جنرال موتور، فورد، بی ام و، بنز، دایملر کریسلر و دیگر قدرت‌های برتر صنعت خودروسازی ناتوانی شرکت کره‌ای در تولید خودروهای لوکس و گران قیمت است.

هم اکنون بخش تحقیقات فروش خودروسازان بزرگ، از مهم‌ترین بخش‌های آنها به شمار می‌رود. امروز خودروسازی پیروز است که بخش فروش و تشخیص نیازهای بازار محصولات آن، تحقیقات و بررسی‌های خود را صحیح و هوشمندانه انجام داده و پی به خواسته واقعی خریداران برده باشد.

مسوولان فولکس واگن تولید در یک کشور و صادرات به بازارهای دور را منحصر به فروش‌های کمتر از ۵۰‌هزار دستگاه می‌دانند. به اعتقاد آنها وقتی مدلی بیش از ۵۰‌هزار دستگاه فروش در بازاری دارد، دیگر تولید داخلی آن محصول عاقلانه نیست و شرکت سازنده باید به فکر افتتاح کارخانه در منطقه مجاور آن بازار باشد.

CKD یا مونتاژ کامل

به اعتقاد مسوولان فولکس واگن وقتی شرایط برای افتتاح خط تولید در منطقه‌ای مهیا نیست، محصول هرگز نباید به شکل کامل و مونتاژ شده به مقصد فرستاده شود. مونتاژ اجزا و قسمت‌های مختلف یک خودرو نیازمند تکنولوژی و فناوری پیشرفته ای نیست اما نیروی کار قابل توجهی نسبت به تولید قطعات و موتور خودرو می‌طلبد. از طرفی حمل و نقل اجزای سازنده خودرو به‌صورت مونتاژ نشده بسیار آسان تر و ارزان تر از حمل محصول نهایی است. بنابر این فولکس واگن محصولات خود را بطور کامل و مونتاژ شده راهی بازارهای دور دست نمی‌کند، بلکه با هزینه ای کمتر اجزا و قطعات خودرو را در همان مقصد مونتاژ می‌کند.

اروپای غربی مهم‌ترین بازار گلف است. طیف خریداران محصولات گلف بسیار گسترده است و فولکس واگن متناسب با هر قشری از جامعه خودروی گلف تولید می‌کند. می‌توان گفت : گلف محصولی بدون رده بندی است. اگر یک دانشجو پشت رول پورشه یا مرسدس بنشیند، کمتر کسی وی را مالک واقعی خودرو می‌داند. و اگر یک هنرپیشه سینمایی و یا یک رئیس بانک از یک فیات کوچک پیاده شود ممکن است مورد سرزنش قرار گیرد. اما گلف تنها محصول اروپایی است از خودروهای لوکس و اسپورت چند ده‌هزار دلاری تا خودروهای دانشجویی چند‌هزار دلاری را تولید و وارد بازارهای جهانی می‌کند.

تولید در ۳ قاره

تولید در ۳ قاره از نوادر صنعت خودروسازی به شمار می‌آید. اما آیا این گستردگی خطوط تولید، موجب رشد و پیشرفت فولکس واگن شده است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت : آری. اگر سر گذشت موفق ترین خودروسازان جهان طی سال‌های اخیر را مورد مطالعه قرار دهید بی شک به پاسخی مشابه می‌رسید.

برترین خودروساز جهان

آفتاب نیز این چنین توانست بر رقیب سرسخت آمریکایی خود غلبه کند. آریس محصول موفق تویوتا در آمریکای شمالی، اروپا، ژاپن و چین تولید می‌شود.

ساختار اساسی و نمای ظاهری تمام آریس‌ها به یک شکل است. اما آریس تولید شده در آمریکا و آریس تولید شده در چین هرگز یک محصول نیستند و هر یک متناسب با بازار فروش از ابعاد و سیستم فنی و امکانات منحصر به خود بهره می‌برد.

گلف محصولی آلمانی یا جهانی

در سال‌های نه چندان دور ما شاهد گلف‌های آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و حتی گلف‌های آسیایی و لاتین بر روی جاده‌ها در افسا نقاط کره خاکی خواهیم بود. اما مهم فولکس واگن یعنی نام سازنده گلف است. مهم نیست که گلف در کجای دنیا ساخته شود.