خواستگاری بی ام و از ولوو

گروه خودرو- اگرچه مدیران ارشد فورد احتمال فروش ولوو به BMW را رد کرده‌اند و تاکید دارند هیچ مذاکره‌ رسمی‌ای برای معامله ولوو صورت نگرفته اما واگذاری این شرکت از مشکلات مالی فورد می‌کاهد و به توسعه فعالیت‌های طرف آلمانی کمک می‌کند. مدیران فورد و BMW روز ۲۹ ماه مه اعلام کردند هیچ مذاکره رسمی بین دو طرف برای معامله ولوو انجام نشده است. خبر احتمال انتقال ولوو به BMW چند روز قبل از آن از سوی روزنامه انگلیسی تایمز مالی اعلام شده بود.اگرچه مدیران عامل هر دو شرکت اصرار دارند بگویند مذاکره‌ای بر سر ولوو صورت نگرفته اما یکی از مدیران BMW افشا کرده این شرکت به خرید ولوو بی‌میل نیست.

تام هیوت، سخنگوی ولوو در واکنش به این خبرها گفته است: فورد تاکنون برای فروش ولوو با هیچ شرکتی وارد مذاکره نشده چون اصولا ما قصد فروش ولوو را نداریم.

وی افزوده است: سال گذشته هم شایعات مشابهی بر سر زبان‌ها افتاده که خیلی زود به فراموشی سپرده شد.

مراوداتی برای انتقال اطلاعات

فورد در حال اجرای طرح نوسازی ساختار خود پس از زیاندهی ۶/۱۲میلیارد دلاری سال گذشته است. گروه محصولات ممتاز فورد (PAG) متشکل از ولوو، جاگوار و لندروور سال گذشته زیانی ۳۲۷میلیون دلاری برای این شرکت به ارمغان آوردند.

عملکرد مالی سال گذشته فورد آستن مارتین را نیز شامل می‌شد اما فورد ۹۰درصد سهام این شرکت را مدتی قبل به‌گروه سرمایه‌گذاری خصوصی‌ای طی ماه‌های آغازین سال جاری واگذار کرد.

اگرچه فورد عملکرد مالی زیرمجموعه‌های خود را به صورت منفک اعلام نمی‌کند اما مدیران این شرکت در جلسات خصوصی اعلام کرده‌اند ولوو به‌رغم آن که تا پیش از این شرکت سودده بود سال گذشته تقریبا به وضعیتی عاری از سود رسید، جاگوار زیاندهی داشت و لندروور توانست به سودی هر چند اندک دست پیدا کند.

مدیران فورد و BMW اگرچه مذاکره برای معامله ولوو را رد کردند اما به طور تلویحی تایید کردند دو طرف در گفت‌وگوهایش در حال بررسی راه‌های تعامل بر سر همکاری‌های آینده هستند.

از بین سه برند ممتاز فورد، ولوو اهمیت ویژه‌ای برای این شرکت دارد. مریل لینچ پیش‌بینی می‌کند این سه شرکت روی هم می‌توانند ۹میلیارد دلار نقدینگی برای فورد به ارمغان آورند که از این میزان ۷ تا ۸میلیارد دلار از محل فروش ولوو نصیب فورد خواهد شد.

علت اصلی پایین بودن بهای پایه جاگوار و لندروور هزینه‌های سنگین کارگری آن به علاوه بالا بودن ارزش برابری پوند در برابر دیگر ارزها است.

این مولفه‌ها جاگوار و لندروور را به شرکت‌هایی با متقاضی اندک برای خرید تبدیل کرده است.

به دنبال کارآمدی

آلن مولالی مدیرعامل فورد، از ادامه کمک سه برند ممتاز زیرمجموعه فورد و ماندن این سه در چارچوب فورد حمایت کرده است با این حال نزدیکان مولالی می‌گویند او به سه برند ممتاز فورد به دیده سرگرمی‌های پرهزینه می‌نگرد.

او که از بوئینگ به فورد آمده از همان بدو ورود از لزوم افزایش بهره‌وری و کارآمدی بیشتر در این شرکت و احیای جایگاه جهانی فورد می‌گوید.

فورد و مزدا (که ۳۷درصد سهامش متعلق به فورد است) سعی کرده‌اند در کنار ولوو مثلثی را تشکیل دهند که در قالب آن خریدها به صورت واحد انجام شود. به عنوان مثال ولوو S۴۰ مزدا ۳ و فورد فوکوس توسط تیم مشترکی از طراحان طراحی شدند و قطعات مورد نیاز برای تولید آنها توسط کمیته‌ای مشترک تامین می‌شود.

فورد و BMW پیشینه‌ای طولانی در معامله با هم دارند. در یکی از آخرین مراودات مالی دو طرف فورد در سال ۲۰۰۰ میلادی اقدام به خرید لندروور از BMW کرد.

مواجهه با لزوم افزایش فروش

اگرچه ممکن است تصمیم فورد برای فروش ولوو عجیب به نظر آید اما چنانچه BMW واقعا متمایل به خرید این شرکت باشد خیلی عجیب‌تر خواهد بود.

BMW از سودده‌ترین خودروسازهای دنیا است با این حال این شرکت در دهه ۹۰ میلادی با هدف افزایش تمرکز بر BMW تصمیم به فروش گروه روور گرفت.

BMW طی مدت کوتاهی سه برند روور و لندروور و مینی را خریداری کرد و مدتی بعد با تحمل یک میلیارد دلار زیان روور را به فورد واگذار کرد اما مینی را نگهداشت.

مینی در ادامه با از سرگیری تولید کوپه به برندی سودده تبدیل شد و به یمن حمایت فنی BMW به توفیق قابل توجهی دست یافت.

با وجود خاطره بدی‌ که برندهای کوچک‌تر برای BMW بر جای گذاشته بعید است مدیر‌عامل این شرکت به خرید برندی جدید رغبت نشان دهد اما به ظاهر ماجرا چیز دیگری است و او به خرید ولوو تمایل دارد.