خبرگزاری فارس: مدیرعامل گروه صنعتی سایپا گفت: برای تولید خودروهای دیزلی تا به حال چند بار با با وزارت صنایع و معادن و سازمان گسترش و نوسازی صنایع نامه‌نگاری کرده‌ایم. احمد قلعه‌بانی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود طرح تولید خودروهای سواری دیزلی قرار است در دستور کار خودروسازان قرار گیرد، یا خیر گفت: گروه سایپا از گذشته خواستار تولید خودروهای دیزلی بوده و من با سازمان گسترش و وزارت صنایع و معادن نیز در این باره نامه‌نگاری کرده‌ام.

وی با بیان اینکه چندبار این مسئله توسط سایپا پیگیری شده است، توضیح داد: ۷۰‌درصد خودروهای سواری اروپا هم‌اکنون به شکل دیزلی تولید می‌شود و اگر تولید این خودروها در دستور کار قرار گیرد بسیاری از مسائل مانند آلایندگی و مصرف بالای بنزین حل خواهد شد.

وی با بیان این که هنوز بحثی در این باره در کشور مطرح نیست، افزود: دستورالعمل‌های موجود برای تولید خودروهای دیزلی باید اصلاح شود. قلعه‌بانی همچنین در پاسخ به این پرسش که اخیراً بحث ترک بازارهای ایران توسط یکی از خودروسازان فرانسوی مطرح شده است، آیا خودروسازان خارجی در صورت رفتن شرکت‌های خارجی توان پاسخگویی به نیازهای داخلی را دارند یا خیر؟ پاسخ داد، در نبود شرکت‌های خارجی امکان پاسخگویی به بخشی از نیازهای بازار وجود دارد، زیرا در تولید برخی از خودروها مانند پراید و نیسان هیچ‌گونه وابستگی به خارج نداریم. قلعه‌بانی در عین حال افزود: اما برخی از خودروها قطعاتشان وارداتی است و در این زمینه‌ها وابستگی داریم. مدیرعامل گروه سایپا همچنین درباره وضعیت تولید مخزن گاز خودروهای دوگانه‌سوز در کشور نیز اظهار داشت: بر اساس مصوبه هیات دولت هفته گذشته محلی را برای راه‌اندازی خط تولید مخزن گاز در استان ایلام در نظر گرفتیم و قرار است سایپا برای راه‌اندازی این خط تولید سرمایه‌گذاری کند. وی با بیان اینکه ساخت تجهیزات این پروژه زمان‌بر است ابراز امیدواری کرد خط تولید مخزن‌ گاز خودرو ظرف مدت ۱۵ تا ۱۸ ماه آینده در کشور به بهره‌برداری برسد.