ایسنا- به دلیل مشکل گشایش LC از سوی بانک‌های خارجی، واردات قطعات خودرو با کندی مواجه شده که این عامل بر روی تولید خودرو تاثیر گذاشته است. احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان این مطلب افزود: اخیرا بانک‌های ایرانی در خارج از کشور با مشکل گشایش اعتبار LC مواجه شده‌اند و به همین دلیل با اولویت اقدام به گشایش اعتبار می‌کنند. از طرفی برخی از گمرک‌های کشورهای اروپایی نیز اجازه خروج قطعات خودرو را به دلیل کاربری دوگانه آن نمی‌دهند و یا با تاخیر، آنها را ترخیص می‌کنند. وی افزود: به عنوان نمونه شرکت ZF آلمان هم اکنون تولید برخی گیربکس‌های خود را در ایران متوقف کرده و به همین دلیل است که خودروسازانی که‌ درصد وابستگی محصولاتشان زیاد است، با مشکل مواجه شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توقف خطوط تولید کرمان خودرو و کندی در تولید پژو پرشیا ELX، پژو ۲۰۶ و زانتیا و یا کیا ریو به همین دلیل بوده است؟ گفت: واردات خودروهای با ساخت داخل کم یا قطعات مهم با مشکل مواجه شده است. البته ما هم تعطیلی خطوط کرمان خودرو را شنیده‌ایم که به نظر می‌رسد به دلیل مشکل واردات قطعه باشد.

در همین رابطه مدیر فروش یک شرکت خودروساز خارجی در ایران نیز گفت: هم اکنون خط تولید کامیون‌های پیشرفته بنز و محصولات سنگین ولوو در ایران کند یا متوقف شده است که علت آن نیز سخت‌گیری کشورهای اروپایی در ترخیص کالا یا کم بودن بانک‌هایی است که بتوانند گشایش اعتبار کنند، از طرفی میزان گشایش اعتبار بانک‌های باقی‌مانده نیز محدود است.