گروه خودرو- مدیر پروژه دوگانه‌سوز کردن سایپا روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ما از طراحی سه موتور پایه گازسوز در این شرکت خبر داد. به گفته مجید فهیمه‌امیری قرار است که سایپا با همکاری شرکت SEV آلمان طراحی سه موتور پایه گازسوز را شروع و موتورهای مذکور را بر روی محصولات خانواده پراید نصب کند.

شرکت سایپا در حالی طراحی موتور پایه گازسوز را آغاز کرده که چندی پیش ایران‌خودرو با حضور رییس‌جمهور اولین موتور پایه‌ گازسوز دنیا را با صرف هزینه‌ای گزاف به بهره‌برداری رساند.

به گفته فهیمه‌امیری، شرکت سایپا با ارسال نامه‌ای به مسوولان ایران‌خودرو درخواست معرفی موتور ملی را به این شرکت کرده بود که با طراحی موتور پایه گازسوز در سایپا ظاهرا همکاری این دو شرکت بزرگ خودروساز کشور منتفی شده است.

با طرح دولت نهم مبنی بر گازسوز کردن تمامی خودروهای تولیدی، خودروسازان کشور عملا در راهی قرار گرفتند که برنامه‌ریزی برای زیرساخت‌های آن نشده بود.

در حال حاضر برخی از خودروهای بنزین‌سوز با نصب قطعاتی همچون کیت و مخزن به خودرویی دوگانه‌سوز تبدیل می‌شوند که متاسفانه در این تغییرات توان و قدرت موتور به شکل فزاینده‌ای کاهش پیدا می‌کند اما نصب موتور پایه گازسوز با چنین اشکالاتی مواجه نیست.

در همین راستا شرکت ایران‌‌خودرو خط تولید موتور ملی را که اولین موتور پایه‌سوز دنیا است در بهمن‌ماه افتتاح کرد و قرار است از تابستان سال‌جاری این موتور در خودروهای خانواده پژو و سمند به کار گرفته شود.

در همین حال شرکت سایپا نیز به طراحی موتور پایه گازسوز پرداخته و این شرکت نیز قرار است موتور پایه گازسوز خود را بر روی محصولات خانواده پراید و محصولات جدید خود از قبیل S۸۱ و S۹۰ نصب کند.

به گفته امیری، دانش فنی موتورهای یاد شده در حال حاضر در اختیار شرکت مگاموتور قرار گرفته و نیمه دوم امسال پراید با موتور پایه گازسوز وارد بازار خواهد شد.

مسوولان شرکت سایپا پیش از این نیز تاکید کرده بودند که خودروی تندر-۹۰ دوگانه‌سوز نیز اواخر سال‌جاری وارد بازار خواهد شد.