خودروسازان عرضه محصولاتشان را کم نکرده‌اند‌، افزایش قیمت دلایل دیگری دارد. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: غیرممکن است خودروسازان با این حجم تولیدی بتوانند محصولات خود را انبار کنند تا قیمت خودرو افزایش یابد‌، از طرفی افزایش قیمت خودرو بسته به شرایط است و هم اکنون با فرا رسیدن فصل گرما تقاضا برای خودرو افزایش یافته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت خودرو با سهمیه‌بندی و احتمال افزایش قیمت بنزین کاهش خواهد یافت؟ گفت: نه این‌گونه نیست. زیرا مردم به دلیل مشکلات حمل‌ونقل عمومی مجبور به استفاده از خودروهای شخصی‌شان هستند‌، البته دو‌نرخی‌شدن و افزایش قیمت بنزین سبب کاهش اسراف و جلوگیری از پیمایش‌های غیر‌ضروری و همچنین مجبور کردن خودروسازان به استفاده از موتورهای کم‌مصرف می‌شود و به همین دلیل است که به طور نمونه شرکت ایران‌خودرو به سمت استفاده از موتور ملی و موتورهای کم مصرف مانند پژو ۲۰۶ حرکت می‌کند، چرا که از این به بعد خودروهای پر مصرف مشتری نخواهند داشت.

در‌حال‌حاضر قیمت پراید با افزایش ۳۰۰‌هزار تومانی به ۷میلیون و ۲۰۰هزار تومان رسیده است. پژو ۲۰۶ تیپ دو نیز با افزایش ۴۰۰‌هزار تومانی با قیمت ۱۱ میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان و زانتیا لوکس با افزایش دو میلیون تومانی به قیمت ۲۵‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان معامله می‌شود.

در این باره یک کارشناس بازار خودرو معتقد است که خودروسازان با نزدیک شدن به زمان سهمیه‌بندی و احتمالا دو‌نرخی‌شدن سوخت عرضه محصولات خود در بازار را کاهش داده‌اند تا از این طریق شوک وارد بر بازار در نهایت سبب شود که قیمت خودرو به همان وضع سابق باز گردد.

وی با این حال گفت که سهمیه‌بندی بنزین بدون نرخ آزاد سبب رکود شدید بازار و دو‌نرخی‌شدن نیز باعث رکود مقطعی می‌شود‌، البته خودروهای ارزان قیمت کاهش قیمت نخواهند یافت و حتی امکان افزایش تقاضا برای این خودروها نیز وجود دارد. در همین حال قیمت خودروهای گازسوز نیز با نزدیک شدن به زمان سهمیه‌بندی بنزین افزایش نشان می‌دهد.

به عقیده برخی کارشناسان سهمیه‌بندی و دو‌نرخی‌شدن بنزین سبب شوک مقطعی به بازار خودرو می‌شود، ولی به دلیل نبود حمل‌ونقل عمومی مناسب پس از مدتی تقاضا برای خودرو افزایش خواهد یافت. از طرفی شرکت‌های خودروسازی سعی دارند با تولید محصولاتشان با موتورهای کم‌مصرف تا حدودی به مشکل افزایش قیمت بنزین و کاهش تقاضا غلبه یابند.