توافق‌های اولیه برای تولید وانت فوتون چین در ایران صورت گرفته است و تولید کامیون این شرکت نیز در سال‌جاری در ایران انجام می‌شود. به گزارش ایسنا، براساس توافقی که بین شرکت‌های فوتون و زامیاد امضا شده، قرار است مدل وانت ۵/۲تن فوتون در شرکت زامیاد تولید شود و این شرکت مسوول تولید و فروش این خودرو در منطقه خاورمیانه خواهد بود.

این وانت در دو نوع تک و دوکابین عرضه می‌شود و قرار است طی یک سال و نیم، پنج‌هزار دستگاه از آن تولید شود. همچنین قرار است تولید این وانت از ابتدا به صورت CKD آغاز شود.

در همین حال شرکت آمیکو نیز برنامه‌ای برای تولیدات محصولات فوتون در ایران از جمله یک مدل ون دارد و شرکت سایپا دیزل نیز قصد تولید یک کامیون فوتون را دارد و قرار است تولید کامیون فوتون در ایران طی سال‌جاری با قیمت ۱۶میلیون تومان آغاز ‌شود. این شرکت قصد دارد با این کامیون به رقابت با کامیون‌های ایسوزو ژاپن که در گروه بهمن با قیمت ۲۵میلیون تومان تولید می‌شود، بپردازد. کامیون فوتون دارای موتوری با قدرت بیش از ۱۰۸ اسب بخار است و توانایی پاس کردن استاندارد یورو۲ را نیز دارد و از طرفی مصرف سوخت آن نیز ۱۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. ازطرفی این شرکت قصد دارد به غیر از همکاری با فوتون چین با شرکت دانگ فنگ نیز به منظور تولید کامیون همکاری کند، به طوری که مدل جدید کامیون نیسان دیزل چین (دانگ فنگ) از سال آینده در ایران تولید خواهد شد. این کامیون در کلاس کامیون‌های ولوو FH و یک کشنده ۴*۶ است که حدود ۶۰میلیون تومان قیمت خواهد داشت و از گیربکس ۱۲ سرعته و موتور ۳۷۵ اسب بخاری کامنز بهره می‌برد. تولید این خودرو به صورت مونتاژ آغاز خواهد شد و به تدریج ساخت داخل آن افزایش می‌یابد. گفتنی است در دو سال گذشته شرکت های دانگ فنگ، فوتون و هوو سعی در تسخیر بازار خودروهای تجاری ایران داشته‌اند و بیش از پنچ هزار دستگاه خودروی تجاری این شرکت‌ها وارد بازار ایران شده است.