قرعه‌کشی برای تحویل تندر

خودروهای جدید در راهند

دنیای اقتصاد- قرعه‌کشی تندر ۹۰، ظهر روز گذشته با حضور نمایندگانی از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در محل این سازمان برگزار شد.براساس این قرعه‌کشی ۲هزار و ۴۰۰ نفر در مرحله اول مشمول تحویل تندر ۹۰ شده‌اند که نیمی از این تعداد توسط شرکت پارس خودرو و نیم دیگر آن توسط ایران‌خودرو به ثبت‌نام‌کنندگان تحویل داده خواهد شد.

اسامی این افراد تا اوایل هفته آینده از طریق دو شرکت ایران‌خودرو و پارس خودرو اعلام و از نیمه دوم خرداد به بعد تحویل مرحله اول تندر ۹۰، آغاز خواهد شد.

در خبری دیگر، مدیرعامل سایپا گفته‌است: تولید دومدل خودروی مگان، سه مدل تندر۹۰، دومحصول جدید بر روی پلت فرم تندر۹۰ و خودروهای S۸۱ و C۴ در دستور کار شرکت سایپا در سال ۸۷ قرار دارد. تندر ۹۰ قرعه‌کشی شد

گروه خودرو- قرعه‌کشی تندر ۹۰ ظهر روز گذشته با حضور نمایندگانی از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در محل این سازمان برگزار شد.

مدیریت ارتباطات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان این مطلب گفت: براساس این قرعه‌کشی ۲هزار و ۴۰۰ نفر در مرحله اول مشمول تحویل تندر ۹۰ شده‌اند که نیمی از این تعداد توسط شرکت پارس خودرو و نیم دیگر آن توسط ایران‌خودرو به ثبت‌نام‌کنندگان تحویل داده خواهد شد.

وی افزود: اسامی این افراد تا اوایل هفته آینده از طریق دو شرکت ایران‌خودرو و پارس خودرو اعلام و از نیمه دوم خرداد به بعد تحویل مرحله اول تندر ۹۰، آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: کلیه مشکلات مربوط به کمبود قطعات برای تولید مرحله اول حل شده و قطعات مورد نیاز نیز از گمرک ترخیص شده است به طوری که برای تولید تندر ۹۰ مرحله اول هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی گفت: مرحله دوم قرعه‌کشی نیز به زودی برگزار خواهد شد که بحث بر سر زمان این قرعه‌کشی در کمیته تندر ۹۰ در حال بررسی است.

وی با اشاره به قطعات مورد نیاز برای مرحله دوم واگذاری تندر ۹۰ افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین قطعه در این مرحله نیز در حال انجام است تا بدون هیچ مشکلی مرحله بعدی تولید و واگذاری این خودرو آغاز شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تندر ۹۰ در ابتدای تولید قرار دارد، سرعت تولید پایین است اما با گذشت زمان، سرعت افزایش خواهد یافت.

مدیریت ارتباطات ایدرو در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا خودروسازها می‌توانند به موقع خودرو تندر ۹۰ را به مشمولین مرحله اول واگذار کنند، گفت: در مرحله اول ۲هزار و ۴۰۰ دستگاه تندر ۹۰ واگذار خواهد شد که شرکت‌های پارس خودرو و ایران‌خودرو هیچ مشکلی برای واگذاری سهمیه‌های خود ندارند.

پیش‌فروش تندر ۹۰ اسفندماه سال گذشته پس از مدت‌ها کش و قوس در نمایندگی‌های دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا آغاز شد و بیش از ۷۸هزار نفر در پیش‌فروش این خودرو شرکت کردند به طوری که ۶۲درصد این ثبت‌نام‌ها مربوط به ایران‌خودرو و مابقی در نمایندگی‌های سایپا انجام شد.

از آنجا که خطوط تولید در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو با همدیگر متفاوت است، خبرها از حاکی از آن است که به دلیل دستی‌بودن خط تولید تندر ۹۰ در ایران‌خودرو، سرعت تولید این خودرو در ایران‌خودرو نسبت به پارس‌خودرو که از خط تولید رباتیک بهره می‌برد پایین‌تر است و احتمال اینکه ثبت‌نام کنندگان در ایران‌‌خودرو طی مراحل بعد قرعه‌کشی با تاخیر در تحویل خودرو مواجه شوند، بسیار زیاد است.

تندر ۹۰ در سه تیپ، E۰، E۱ و E۲ با قیمت‌های ۸۲، ۹۶ و ۱۰۶میلیون ریال در رنگ‌های سفید،‌ مشکی، نقره‌ای و نوک‌مدادی عرضه می‌شود که ثبت‌نام کنندگان با مبلغ ۵۰میلیون ریال این خودرو را پیش‌خرید کرده‌اند.

قیمت‌‌های مربوط به تندر ۹۰ بدون هزینه بیمه شخص ثالث، شماره‌گذاری و عوارض قانونی محاسبه شده است و مشتریان باید این هزینه را پرداخت کنند.

به اعتقاد برخی از کارشناسان صنعت خودرو، ورود تندر ۹۰ به بازار خودرو ایران اتفاق مهمی است که در نهایت ارتقا این صنعت را در پی خواهد داشت چرا که خودرو مزبور یکی از خودروهای روز کشورهای اروپایی است و اولین خودرویی است که همزمان با اروپا در ایران نیز به تولید می‌رسد.

این کارشناسان معتقدند، به رغم اختلافات موجود بر سر تولید این خودرو، استقبال مردم از تندر ۹۰ نشان‌دهنده کشش بازار خودرو ایران به خودروهای تقریبا ارزان است و این احتمال وجود دارد که پس از ورود تندر ۹۰ به بازار قیمت آزاد این خودرو تا چندمیلیون تومان افزایش یابد که این اتفاق تاثیر مهمی بر بازار خودروهایی همچنان ریو، پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵ خواهد داشت.

چرا کمیته سه‌گانه تشکیل شد؟

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، برای قرعه‌کشی تندر ۹۰ کمیته‌ای را تشکیل داده که سه طرف اصلی ایدرو، ایران‌خودرو و سایپا و برخی از افراد دیگر با عضویت در این کمیته قصد دارند ناظر قرعه‌کشی تندر ۹۰ باشند تا این قرعه‌کشی به صورت عادلانه برگزار شود به طوری که مهدی مفیدی، به عنوان شخص اول ایدرو به طور مستقیم بر این قرعه‌کشی نظارت می‌کند.

اینکه قرعه‌کشی مرحله اول به چه شکلی و بر چه اساسی برگزار شده موضوعی است که هنوز مسوولان سازمان گسترش به آن نپرداخته‌اند و قرار است طی روزهای آینده در یک نشست مطبوعاتی به آن پاسخ گویند.