شرکت ایران‌خودرو قصد دارد تولید موتورهای کم مصرف خود را با توجه به طرح دو نرخی شدن مصرف سوخت گسترش دهد. به گزارش ایسنا، اخبار رسیده حاکی از آن است که هم اکنون ایران‌خودرو در حال گازسوز کردن موتور TU۳ با ۷۵ اسب بخار قدرت است که بر روی تیپ دو و سه پژو ۲۰۶ نصب می‌شود. از طرفی موتور TU۵ پژو ۲۰۶ نیز گازسوز شده است. مصرف این دو موتور حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، حال آن‌که بقیه موتورهای استفاده شده در ایران‌خودرو مصرف بیش از این دارند؛ به طوری که مصرف موتور سمند و پژو ۴۰۵ و پارس بالای ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که اگر سوخت دو نرخی شود، به نظر می‌رسد تقاضا برای این خودروها کاهش یافته و به سمت خودروهای کم‌مصرف‌تر موجود در بازار مانند ریو متمایل شود. برای همین منظور ایران‌خودرو برنامه‌ای را برای افزایش تولید موتورهای کم مصرف‌ در دست دارد. از طرفی مدل‌های سمند با موتور پژو ۲۰۶ که مصرف کمی دارد نیز ساخته شده است و احتمال دارد در صورت کاهش فروش این خودروها، موتورهای کم مصرف بر روی خودروهای پرمصرف این شرکت قرار گیرند. البته برنامه تولید موتور ملی نیز امسال در دستور کار این شرکت قرار دارد. مصرف این موتور زیر ۹ لیتر گزارش شده، اما به دلیل تیراژ پایین در سال‌جاری استفاده از موتور پژو ۲۰۶ برای دیگر محصولات این شرکت، شگردی برای مقابله با شرایط جدید بازار خواهد بود. بر اساس آمار وزارت نفت هم اکنون از بیش از ۵۰۰‌هزار تولید ایران‌خودرو حدود ۷۰‌درصد خودروها از موتورهای پر مصرف استفاده می‌کنند. بر اساس بررسی وزارت نفت در سال گذشته، در کلاس خودرو‌های سواری کلاس آ، MVM۱۱۰ با مصرف سوخت شهری ۱/۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کم مصرف‌ترین خودرو ساخت داخل بود.

در این کلاس همچنین پژو ۲۰۶ با موتور ۱۴۰۰، پژو ۲۰۶ با موتور ۱۶۰۰ و پراید‌ هاچ بک با مصرف‌های ۹/۸ و ۴/۹ و ۲/۱۰ در مکان‌های بعدی هستند. مصرف سوخت رنو پی‌کی نیز در این کلاس ۰۹/۱۰ لیتر گزارش شده است. بر این اساس در بخش خودرو‌های کلاس بی کوچک نیز ایو با مصرف ۵/۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در چرخه شهری کم مصرف‌ترین خودرو شناخته شده و این در حالی است که پراید با سیستم انژکتوری ساژم نیز ۱۲/۱۰ لیتر مصرف در چرخه شهری دارد. براساس اطلاعات شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، در بخش خودرو‌های سواری کلاس متوسط نیز پراید ۱۴۱ با مصرف ۸۵/۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کم مصرف‌ترین خودرو است. از طرفی مزدا ۳۲۳ نیز با مصرف ۸/۹ لیتر در مکان بعدی قرار دارد. مصرف سوخت برخی از خودرو‌های این کلاس از جمله هیوندایی اونته، هیوندایی ورنای، فولکس گل، پژو پارس ELX، پژو پارس معمولی، سمند، پژو ۴۰۵ و آردی به ترتیب ۳۵/۱۱، ۳۵/۱۰، ۷۵/۱۱، ۹/۱۱، ۴/۱۴، ۰۷/۱۲، ۳۵/۱۳ و ۹۵/۱۲ است.

در کلاس خودروهای سواری بزرگ نیز زانتیا با مصرف ۳/۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مقام اول را دارد. همچنین در این کلاس، ماکسیما نیز در هر ۱۰۰ کیلومتر ۹/۱۴ لیتر بنزین می‌سوزاند.