گروه خودرو- وزارت صنایع و معادن روز گذشته آمار تولید خودرو در سال جاری را اعلام کرد که براساس آمار اعلام شده تولید خودرو در فروردین امسال رشد ۱۲درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. به اعتقاد برخی از کارشناسان صنعت خودرو این رشد به دلیل طرح خروج خودروهای فرسوده و افزایش تیراژ خودروسازان بوده است.

به واسطه طرح خروج خودروهای فرسوده خودروسازان موظف به نوسازی ۲۵۰هزار خودروی فرسوده بودند که تا پایان سال گذشته ۱۴۰هزار خودروی فرسوده توسط دو شرکت بزرگ خودروساز کشور جایگزین شد و این دو شرکت موظفند تا پایان سال مالی ۸۵ ، تعداد۱۱۰هزار خودروی فرسوده دیگر را نیز جایگزین کنند که این امر موجب بالا رفتن تیراژ تولید شرکت‌های خودروسازی شده است.

براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنایع و معادن از ابتدای سال تولید ارزان‌ترین خودروی کشور که بارها از نظر کیفی مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته بود متوقف شد.

خودروی پی.کی که سال‌ها لقب ارزان‌ترین خودروی تولید داخل را از آن خود کرده بود با انتقاد مسوولان و موسسه استاندارد از خط تولید شرکت پارس خودرو خارج و تندر ۹۰ جایگزین این خودرو در خط تولید شرکت سایپا شد.

همچنین براساس آمار منتشره دو خودروی ریو و زانتیا که سال گذشته با استقبال روبه‌رو شده بودند در سال جدید به دلیل کمبود قطعه به ترتیب کاهش ۲۰ و چهاردرصدی را تجربه کردند که این موجب افزایش قیمت این دو خودرو در بازار شد.

براساس آخرین آمار وزارت صنایع و معادن در فروردین ماه سال جاری ۴۶هزار و ۴۴دستگاه انواع خودروی سواری در کشور تولید شد که پراید بار دیگر همچون سال گذشته با تیراژ ۲۳هزار و ۹۹ دستگاه لقب پرتیراژترین خودرو را به خود اختصاص داد.

از طرفی تولیدات ایران‌خودرو در این مدت به ترتیب شامل ۵هزار دستگاه پژو «روآ» چهار هزار و ۸۰۰ دستگاه، پژو ۴۰۵، ۴هزار دستگاه پژو ۲۰۶ و ۲هزار دستگاه پژو پارس بوده است.

در این مدت چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه سمند و ۷۶ دستگاه تندر ۹۰ نیز در این شرکت تولید شده است.

همچنین گروه سایپا که از ابتدای سال جاری تولید پی.کی را متوقف کرد ۸۸ دستگاه ماکسیما، ۶۶۴ دستگاه ریو و ۶۷۴ دستگاه زانتیا تولید کرده است.

علاوه بر دو شرکت بزرگ خودروساز گروه بهمن در مدت زمان یاد شده ۸۵ دستگاه خودرو تولید کرده است.

در این مدت همچنین ۲۴۱ دستگاه خودرو دو دیفرانسیل، هزار دستگاه وانت، ۱۰۲ دستگاه اتوبوس و ۴۳۳ دستگاه کامیون در ایران تولید شده است.