خودروهای 405 تولیدی نیمه دوم سال 83 بار دیگر احضار شدند

گروه خودرو- ایران‌خودرو کلیه خودروهای پژو ۴۰۵، سمند و پرشیا تولیدی نیمه دوم سال ۸۳ و نیمه اول سال ۸۴ را برای دومین بار به صورت فراگیر به منظور بازبینی مجدد فرا خواند. این در حالی است که مدیران این شرکت عنوان کرده‌اند که خودروهایی که در فراخوان اول شرکت کرده‌اند دیگر نیازی به بازبینی ندارند اما در فراخوان جدید ایران‌خودرو تمامی خودروهای تحت پلت‌فرم ۴۰۵ بار دیگر به نمایندگی‌های مجاز این شرکت احضار شده‌اند.

در پی تماس خبرنگار «دنیای اقتصاد» با مرکز فراخوان ایران‌خودرو، این نکته عنوان شد که قرار است در فراخوان جدید شلنگ سوخت این خودروها به صورت رایگان تعویض شود.

اما یک منبع آگاه در ایران‌خودرو گفت: ایران‌خودرو قصد دارد در این طرح کلیه خودروهای پژو ۴۰۵، سمند و پرشیا را مورد بازبینی قرار‌داده و تا به صورت رایگان برخی قطعات را تعویض کند و در ضمن به تنظیم موتور نیز بپردازد.

این منبع آگاه مدعی شد طرح مزبور در راستای خدمت به مشتریان انجام می شود و هدف ایران‌خودرو چیزی جز افزایش سطح اعتماد مشتری به محصولات خود نیست.

در همین حال خبرگزاری ایرنا روز گذشته در خبری اعلام کرد که یک دستگاه پژو ۴۰۵ در شهرستان مشکین شهر هنگام سوخت‌گیری دچار آتش‌سوزی شد که با اقدام به موقع کارکنان جایگاه سوخت این آتش‌سوزی رفع شد.

همچنین در رخدادی مشابه هفته گذشته خودروی مربوط به یکی از خبرنگاران در جایگاه سوخت دچار آتش گرفتگی شد که این آتش‌سوزی نیز با اقدام به موقع کارکنان جایگاه خاموش شد.

نکته جالب این که دارنده این خودرو در طرح اول فراخوان شرکت کرده و قطعه مشکل‌دار خود را نیز تعویض کرده بود.

با توجه به وقوع این رخدادها ظاهرا مسوولان ایران‌خودرو به این نتیجه رسیده‌اند که در اقدامی فراگیر چالش آتش‌سوزی در محصولات خود را پایان دهند.به نظر می‌رسد جمله معروف «حادثه خبر نمی‌کند» این بار آویزه گوش ایران‌خودرویی‌ها قرار گرفته است. البته روز گذشته پس از هماهنگی‌های لازم قرار شد تا مسوول طرح مزبور طی گفت‌وگویی به پرسش خبرنگار ما در این خصوص پاسخ دهد که وی در وقت تعیین شده حاضر به جوابگویی در این زمینه نبود.

حضور خبرنگار مادر یکی از مراکز

سایت ابوذر واقع در کیلومتر ۶ جاده مخصوص کرج یکی از مراکزی است که از سوی مرکز فراخوان ایران‌خودرو به مشتریان جهت بازبینی خودروشان معرفی شده است.

حضور چندین دستگاه پژو ۴۰۵، سمند و پرشیا و دارندگان آنها در صف‌های طولانی به چشم می‌خورد.

یکی از این مشتریان به خبرنگار ما می‌گوید برای دومین بار است که از مرکز فراخوان ایران‌خودرو با من تماس گرفته شده و هر بار جهت بازبینی مرکزی را معرفی می‌کنند.

بار اول گفتند خودروی شما مشکل ندارد. اما این بار نمی‌دانم به چه منظوری تماس گرفته‌اند.

اگر چه این دارنده پژو ۴۰۵ نمی‌دانست برای چه منظوری در نمایندگی حاضر شده اما یک منبع آگاه به خبرنگار ما گفت قرار است در فراخوان دوباره ایران‌خودرو سیستم سوخت رسانی پیشرفته‌ای بر روی این خودروها نصب شود.

آنچه که بیشتر در این نمایندگی مورد انتقاد قرار می‌گرفت صف‌های طولانی و ازدحام دارندگان خودروهای مشمول طرح فراخوان و این که آنها باید در روز اول هفته وقت خود را در این نمایندگی بگذرانند بود هر‌چند که البته این موضوع باعث شد تا دارندگان این خودروها دوستان جدید پیدا کرده و در ضیافت‌ ناهاری که نمایندگی ترتیب داده بود در خصوص مسائل مختلف روز به بحث و بررسی بپردازند!

آنها ابراز امیدواری می‌کردند که این حضور آخرین حضورشان باشد و دیگر چنین تماس‌هایی با آنها گرفته نشود.

بازخوانی طرح

طرح فراخوان خودرو ۴۰۵ توسط شرکت ایران‌خودرو از ۳‌سال گذشته طی چند مرحله آغاز شد که دی‌ماه پارسال آخرین مرحله این طرح بود. مدیران ایران‌خودرو پس از بروز چندین آتش‌سوزی در برخی محصولات، مدعی بودند عدم شرکت ۳۰درصد از دارندگان پژو ۴۰۵ در طرح فراخوان ایران‌خودرو و رفع نشدن عیب مربوط به سیستم سوخت آن خودروها باعث این آتش‌سوزی‌ها شده است. اما اکنون که به نظر می‌رسد عمده دارندگان خودرو خود در طرح فراخوان شرکت داشته‌اند به طور واضح مشخص نیست فراخوان دوم با چه اهدافی صورت می‌گیرد این در حالی است که عدم اطلاع‌رسانی ایران‌خودرو در این خصوص و پاسخگو نبودن برخی از مسوولان جز سلب امنیت روانی دارندگان این خودروها حاصل دیگری در‌پی نداشته است.

اعلام فراخوان نشانه ضعف نیست

در حالی که خودروسازهای بزرگ دنیا به فراخوان به منزله روشی برای جلب رضایت مشتری نگریسته و آن را از جمله وظایف خود در راستای مشتری نگری می‌نگرند، فراخوان گسترده ایران‌خودرو برای خودروی ۴۰۵ تولیدی نیمه دوم سال ۸۳ تا نیمه اول سال ۸۴ با واکنش‌های مختلفی از سوی مشتریان و برخی دیگر از خودروسازان روبه‌رو شد.

هر چند خودروی معیوب ۴۰۵ ناخرسندی بسیاری از مشتریان را به همراه داشت اما این نکته قابل توجه است که ایران‌خودرو با فراخوان خودرو معیوب خود در حقیقت، افتخار اعلام اولین فراخوان عمومی رفع نقص خودرو در صنعت کشور را به نام خود ثبت کرد. این شرکت تاکنون ۵ بار اعلام فراخوان کرده است. اما تفاوت فراخوان این شرکت با دیگر خودروسازهای بزرگ دنیا در این است که خودروسازهای دیگر برای رفع نقص خودروهای خود یکبار اعلام فراخوان می‌کنند اما شرکت ایران‌خودرو با وجود رفع نقص بار دیگر، مجبور بر احضار خودروهای خود شد.