برای سوخت خودروها باید استراتژی مناسبی تدوین شود تا به این وسیله بتوان مشکل آلودگی و مصرف سوخت خودروها را کاهش داد. فیروزگان، یکی از طراحان موتور ملی، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران با بیان این مطلب افزود: به دلیل توسعه نیافتن راه‌ها و عدم گسترش حمل نقل عمومی، شهرهای ایران دچار آلودگی شده و مصرف سوخت نیز با توجه به رشد تولید خودروها افزایش یافته است.

وی افزود: ما نباید بر روی یک سوخت خاص مانند گاز برنامه‌ریزی کنیم، بلکه باید به دنبال استفاده از سوخت دیزل و موتورهای نوین بنزینی و حتی در آینده خودروهای هیبریدی باشیم و به این وسیله می‌توانیم از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش مصرف سوخت و آلودگی بهره ببریم. او خاطرنشان کرد: هم اکنون در اروپا بیشتر خودروهای سواری در حال دیزلی شدن هستند، اما در ایران به دلیل تصویب قانونی در ۳۰ سال پیش در مجلس، استفاده از خودروهای دیزلی همچنان ممنوع است.

فیروزگان در این باره افزود: در آن سال‌ها خودروهای دیزلی با موتورهای مکانیکی وارد ایران شده بود که آلودگی زیادی داشت، اما اکنون در جهان خودروهای دیزلی با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی مصرف و آلودگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند و مقدار کمتری نیز دی‌اکسید و مونو اکسید کربن تولید می‌کنند، ضمن این که تولید اکسیدهای نیتروژن این خودروها نیز با استفاده از کاتالیست‌ها رفع می‌شود، اما در ایران به غیر از ممنوعیت استفاده از خودروهای دیزلی و نبود تکنولوژی لازم، گازوئیل نیز دارای گوگرد فراوانی است.