تفاهمنامه سه جانبه‌ای بین گروه صنعتی ایران‌خودرو، دانشگاه تهران و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت برای طراحی،ساخت و تولید خانواده موتور و قوای محرکه ملی دیزل امضا شد. موضوع این تفاهم‌نامه همکاری در جهت کسب، انتقال، توسعه دانش فنی طراحی، ساخت و تولید موتورهای دیزل به داخل کشور در قالب طرح خانواده موتور ملی دیزل در مدت سه سال است.

به گزارش ستاد خبری ایران‌خودرو، این طرح با حداکثر بهره‌برداری از تجربیات کسب شده در طرح خانواده موتور ملی پایه گازسوز بر مبنای بهره‌برداری از حداکثر قطعات مشابه پایه‌ریزی شده است.

در این تفاهم‌نامه شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت متعهد شد که هزینه‌های اجرای این طرح را پس از تولید و تایید امکان سنجی آن در بودجه خود پیش بینی کند و متناسب با روند پیشرفت تا سال ۱۳۹۰ پرداخت نماید.

شرکت ایران‌خودرو و مرکز تحقیقات خودرو، نیز متعهد می‌شوند تا با همکاری و با مسوولیت شرکت ایران‌خودرو در مدت دو ماه نسبت به تهیه طرح امکان سنجی و تنظیم برنامه اجرایی طرح، مذاکره با شرکت‌های خارجی دارای فن آوری طراحی موتورهای دیزل جهت انتقال دانش فنی و در صورت لزوم، دعوت از آنها جهت مشارکت در این طرح اقدام کنند.

همچنین در این تفاهم‌نامه شرکت ایران‌خودرو، مرکز تحقیقات خودرو سوخت و محیط زیست متعهد می‌شوند تا تمامی امکانات سخت افزاری و نرم‌افزاری را اعم از نیروی انسانی متخصص و تجهیزات جهت نیل به انجام این پروژه به اهداف مد نظر مورد استفاده قرار دهند.

به منظور گسترش مرزهای دانش توسعه فناوری پیشرفته خودرو، سوخت، محیط زیست، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شرکت ایران‌خودرو به طور مشترک اقدام به تاسیس مرکز تحقیقات خودرو سوخت و محیط زیست در دانشگاه‌های فنی دانشگاه تهران کرده‌اند.

این تفاهم‌نامه در چهار ماده در اسفند ماه سال ۱۳۸۵ به امضای «عباس کاظمی»، مدیر عامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، «منوچهر منطقی»، مدیر عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و «محمد نیلی احمد آبادی»، رییس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران رسید.

موتورهای دیزل به دلیل مزایای فراوان، درصد بالایی از سبد سوختی کشورهای جهان را به خود اختصاص داده‌اند و از طرف دیگر با توسعه پالایشگاه جهت تولید گازوئیل مناسب، طی سه سال آینده که محدودیت‌های استفاده از سوخت دیزل در ایران را برطرف می‌کند، لزوم اختصاص بخشی از سبد سوختی کشور به سوخت دیزل و همچنین توزیع سبد مصرف سوخت و توازن انرژی اجتناب‌پذیر است.