گروه خودرو - از ابتدای سال‌جاری تولید بسیاری از خودروهای مونتاژی به دلیل کمبود قطعه، با مشکل مواجه شد. این در حال است که بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو تنش و مسائل اخیر سیاسی را منجر به عدم واردات برخی از قطعات خودرو خوانده و معتقدند که کمبود قطعه در حال حاضر کاهش تولید خودرو و افزایش نسبی قیمت خودرو را در بازار به همراه داشته است. ازسوی دیگر با نزدیک شدن به تاریخ شروع سهمیه‌بندی بنزین نیز طی چند هفته گذشته افزایش قیمت خودروهای کم مصرف را در برداشته، خودروی MVM از ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۰۰‌هزارتومان افزایش قیمت داشته و ۲۰۶‌تیپ ۲ نیز که یکی دیگر خودروهای کم مصرف است از ابتدای سال جاری با کمبود در بازار مواجه شد. این در حالی است که به گفته برخی از فروشندگان خودرو، ایران‌خودرو نیز در این مدت نتوانسته به وعده‌های خود مبنی بر تحویل به موقع برخی از خودروهای تولید خود عمل کند.

یکی از نمایندگی‌های لیزینگ ایران خودرو روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت توزیع خودرو در هفته‌های گذشته گفت: خودروهای پژو پارس، ۲۰۶ تیپ ۲ و «روآ» از ابتدای سال تاکنون با کمبود در بازار مواجه شده‌اند و به موقع در اختیار متقاضیان قرار نمی‌گیرد.

وی در خصوص دلیل کمبود‌های برخی از محصولات شرکت ایران خودرو می‌گوید: کمبود پژو پارس هنوز مشخص نیست اما خودروی «روآ» به دلیل اینکه این خودرو در طرح خروج خودروهای فرسوده به عنوان خودروی جایگزین در نظر گرفته شده در حال حاضر با کمبود در بازار مواجه شده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز به دلیل اینکه مصرف بنزین آن بسیار اندک است متقاضی آن افزایش یافته و این امر موجب کمبود این خودرو در بازار شده است.

این کارشناس در مورد قیمت خودروها طی هفته گذشته عنوان کرد: کمبود خودروها در بازار بر قیمت نیز تاثیرگذار بوده و از ابتدای سال‌جاری خودروی پژو پارس ۴۰۰ الی ۵۰۰هزار تومان افزایش قیمت داشته، همچنین پژو ۴۰۵ نیز در این مدت افزایش ۲۰۰هزار تومانی را تجربه کرده است پژو ELX نیز ۴۰۰ الی ۵۰۰هزار تومان افزایش داشته است.

یکی از نمایندگی‌های شرکت سایپا نیز در خصوص وضعیت بازار خودروهای این شرکت به خبرنگار ما گفت: از ابتدای سال تاکنون خودروی ریو و زانتیا با کمبود در بازار مواجه شده‌اند که این کمبود موجب افزایش قیمت این خودروها شده است. وی در مورد دلایل کمبود این خودروها در بازار می‌گوید: دلیل این کمبود هنوز مشخص نیست اما برخی اعلام کرده‌اند این دو خودرو به دلیل کمبود قطعه تیراژ تولید خود را کاهش داده‌اند.

وی در رابطه با قیمت خودروها طی هفته گذشته عنوان کرد: خودروی ریو حدود ۶۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته و زانتیا نیز در این مدت حدود یک میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.