گروه خودرو- سر انجام پس از گذشت دو سال از طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو این طرح طی ماه‌جاری توسط مخبر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس خوانده می‌شود. طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو اواخر سال ۸۳به پیشنهاد سعید ابوطالب، نماینده مردم تهران، در مجلس هفتم آغاز و بدون دخالت این نماینده، توسط هیاتی متشکل از برخی اعضای کمیسیون صنایع و معادن پیگیری شد.

تاریخ ارائه گزارش نهایی این طرح بارها(دست کم ۵بار) به تعویق افتاد و اینک با توجه به اتمام مراحل تحقیق و تفحص در کمیسیون صنایع و معادن می‌توان امیدوار بود که تا اواسط اردیبهشت نتیجه این طرح در صحن علنی به اطلاع مردم برسد.

سید حسین هاشمی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: گزارش طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در کمیسیون صنایع و معادن خوانده شد. اما در ادامه کار باید دیدگاه‌های سایر اعضای این کمیسیون نیز شنیده و متن گزارش فعلی به رای‌گیری گذاشته شود‌ آنگاه در صورت رای مثبت اعضا، این گزارش در صحن علنی خوانده می‌شود.

اما، اینک که طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به سرانجام رسیده این پرسش مطرح می‌شود که آیا خواندن گزارش نهایی در صحن علنی مجلس، به معنای بسته شدن این پرونده پس از دو سال تحقیق و تفحص است یا اینکه آغازی است برای توسعه بیش از پیش صنعت خودرو.

و دیگر اینکه چه تمهیداتی اندیشیده شده تا طرح از حالت تشریفاتی خود خارج و تنها به ارائه گزارش کلیشه‌ای بسنده نشود؟

از همان روزی که چنین طرحی در مجلس هفتم آغاز شد این انتقاد وارد بود چرا طرحی که مجلس ششم آن را نهایی کرده باید در مجلس هفتم از سر گرفته شود.

و اینکه گزارش هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو مجلس هفتم چه مواردی را در بر دارد که مشابه آن در گزارش مجلس ششم نیست؟ اینها سوالاتی است که باید منتظر ماند تا این گزارش ۸۰صفحه‌ای نیمه اردیبهشت، در صحن علنی مجلس خوانده شود.